„V posledních letech zaznamenáváme výrazný počet zásahů asistenčních společností u porouchaných či havarovaných vozidel. Pojišťovny začaly ve větší míře asistenční služby poskytovat k havarijnímu pojištění či povinnému ručení. Zároveň s příchodem Linky pomoci řidičům výrazně vzrostlo povědomí motoristů o této pomoci s nepojízdným autem,“ uvedl Petr Bold z České asociace asistenčních společností (ČAAS), která zastupuje čtyři nejvýznamnější asistenční společnosti působící na českém trhu.

Píchlá pneumatika, vybitá baterie

V loňském roce se na asistenční společnosti, členy ČAAS, obrátilo o pomoc 300 tisíc řidičů, což meziročně představuje více než pětinový nárůst. Nejčastěji si motoristé přivolají pomoc k nepojízdnému vozidlu.

Výjimkou nejsou píchlé pneumatiky, a především v zimních měsících i potíže se startováním vinou vybitých baterií či karamboly na zledovatělých vozovkách. S podobnými nesnázemi se například koncem roku na asistenční službu pojišťovny Allianz obrátilo kolem šesti tisíc řidičů.

V létě pak asistenční společnosti nejčastěji řeší problémy řidičů, kteří se vydali vlastním autem na dovolenou do zahraničí.

Více než čtvrtinu událostí na silnicích vyřeší přivolaní technici na místě, bohužel ve většině případů je nezbytný profesionální odtah do autoservisu.

„Vybitou autobaterii či píchlou pneumatiku většinou asistenční služba vyřeší na místě. Řidičům se ale nevyhýbají ani problémy s alternátorem, motorem, zamrzlým palivem nebo dopravní nehody, což už na místě vyřešit nelze,“ dodal Josef Šrut z Allianz.

Zásahy v cizině i za milióny korun

Zhruba pětinu z celkového počtu asistenčních zásahů představuje pomoc českým turistům se zdravotními problémy v zahraničí. V loňském roce asistenční společnosti podle statistik ČAAS zasahovaly v téměř 90 tisících případech, meziročně se jedná o více než čtvrtinový nárůst.

V oblíbených turistických destinacích Čechů, mezi něž patří například Slovensko, Chorvatsko, Itálie, Řecko či Turecko a Egypt, asistenční pracovníci nejčastěji pomáhají s ošetřením klientů ve zdravotních zařízeních z důvodů zažívacích obtíží, nachlazení a drobných úrazů končetin.

„Stále častěji řešíme i případy asistencí i v exotičtějších destinacích, především v Thajsku a Indonésii. Zde bohužel asistujeme i u vážnějších dopravních nehod našich klientů, především na skútrech a jiných dopravních prostředcích,“ dodal Libor Diepolt z asistenční společnosti Euro-center Prague.

O pomoc s havárií v domácnosti je zájem

Meziročně nejvíce vzrostl počet případů tzv. domácí asistence (asistenční služby sjednané k pojištění majetku), tedy přivolání řemeslníka k havárii v domácnosti.

Statistiky ukazují, že počet asistenčních zásahů je v meziročním srovnání o více než třetinu vyšší. Vloni řemeslníci řešili zhruba 22 tisíc událostí. Nejčastěji je lidé volají k havárii vody, plynu či elektřiny v domácnosti.

V oblasti asistenční pomoci získávají na popularitě i zásahy při problémech s počítačem. „Vloni jsme zaznamenali velký zájem klientů o IT asistenci, kde jsme nejčastěji řešili problémy s přihlášením do počítače, únik či ztrátu dat a zavirování počítače,“ zmínil Vladimír Fuchs ze společnosti Europ Assistance.

Novinkou pro klienty pojišťoven cestujících do zahraničí je video chat s lékařem v případě zdravotních problémů. „Přes své mobilní zařízení anebo počítač s internetem budou moci klienti s lékařem konzultovat své zdravotní obtíže v reálném čase a v českém jazyce,“ uvedl Zbigniew Macura z Allianz Worldwide Partners pro ČR a SR.