Pokud se rozhodnete dodavatele změnit ještě před zimou, je dobré si uvědomit, že ačkoli spotřeba energií se v průběhu roku mění, zálohy platíte ve stejné výši po celý rok. Proto pak můžete být překvapeni, když ve vyúčtování od nového dodavatele máte nedoplatek, a přitom jste jej měnili právě kvůli úspoře nákladů.

Proč tomu tak je?

„Pokud změna dodavatele proběhne v okamžiku, kdy jste na zálohách od posledního vyúčtování zaplatili více, než byla skutečná spotřeba, musíte počítat s tím, že zálohy od nového dodavatele mnohdy nepokryjí zvýšenou zimní spotřebu do dalšího pravidelného vyúčtování,” vysvětlil pro Právo Libor Holub z Bohemia Energy.

Proto je nanejvýš vhodné případný přeplatek z posledního vyúčtování od původního dodavatele neutratit, ale schovat si ho na pokrytí zvýšené spotřeby v zimním období, která se projeví v dalším pravidelném vyúčtování.

„Předejdete tak nemilému překvapení a zbytečnému pocitu, že jste zřejmě neušetřili a naletěli,” dodal Holub.

ČTĚTE TAKÉ
Naprostá většina Čechů šetří energiemi, i tak reálná spotřeba roste

K vyčíslení úspory využijte srovnávače

Samotný proces přechodu od jednoho dodavatele ke druhému trvá zhruba měsíc. Než se ale pro něj nakonec rozhodnete, je potřeba si zjistit, zda se vám změna vůbec vyplatí.

Jakou konkrétní úsporu můžete s novým dodavatelem získat, jednoduše zjistíte prostřednictvím kalkulaček dostupných na internetu. Odborníci navrhují využít srovnávače doporučeného Energetickým regulačním úřadem na webovém portálu TZB-info.cz. Ten poskytuje objektivní a přehledné srovnání.

Rovněž se můžete obrátit i přímo na konkrétního obchodníka, který vám připraví cenovou nabídku na míru. Stačit vám bude pouze faktura posledního vyúčtování, ze které zjistíte všechny údaje potřebné pro porovnání. Pokud je nechcete studovat, vyfoťte fakturu mobilem a pošlete e-mailem novému dodavateli. Ten už si vše zjistí sám, a pokud se vám jeho nabídka zalíbí, bude tak už mít i většinu údajů pro vyhotovení smlouvy.

Kromě ceny, za kterou vám bude nová společnost dodávat energie, vezměte v potaz i to, zda vámi vybraná společnost je spolehlivá a stabilní, s dobrým zákaznickým servisem, či jaké další služby nabízí.

Zkontrolujte si stávající smlouvu

Smlouvu se stávajícím dodavatelem uzavřenou na dobu neurčitou lze vypovědět kdykoli zpravidla s tříměsíční výpovědní lhůtou a po uplynutí výpovědní lhůty můžete dodavatele změnit.

Pokud máte stávající smlouvu uzavřenu na dobu určitou, nejprve si ověřte podmínky jejího ukončení a s převodem počkejte do jejího vypršení.

Pokud se nechcete se zjišťováním údajů zdržovat, je nejlepší stávající smlouvu ofotit a poslat e-mailem novému dodavateli. Údaje si ze smlouvy zjistí sám a smlouvu za vás správně vypoví, takže se nemusíte ničeho obávat a nic řešit.

K datu změny nahlaste stav měřidla

Samotná změna není nijak složitý proces, renomovaný dodavatel vyřídí vše za vás. Stačí, když mu udělíte plnou moc. Nemusíte se ani obávat, že budete muset měnit elektroměr či plynoměr, nebo že byste zůstali nějakou dobu bez elektřiny či plynu.

Nejpozději k datu změny dodavatele doporučujeme nahlásit stávajícímu dodavateli stav měřidla (tzv. samoodečet). Pokud tak neučiníte, konečné vyúčtování vám bude vystaveno odhadem podle vaší spotřeby a obdržíte jej nejpozději do jednoho měsíce od ukončení původní smlouvy.