Na první pohled může prodej nemovitosti vypadat jako banální problém. Zájem o byty je velký, najít tedy vhodného zájemce o koupi vaší nemovitosti by mělo být snadné.

S prodejem je ale spojena řada rizik. Nikdo nechce byt či dům měsíce vystavovat na realitních serverech bez odezvy, ztrácet čas komunikací s nerozhodnými zájemci nebo čekat, až si kupující vyřeší hypotéku.

„Nemovitosti, které jsou příliš dlouho na trhu, získají nelichotivý status, který může vést až k neopodstatněnému snižování ceny. S důkladnou přípravou se však můžete vyhnout nepříjemným komplikacím a nemovitost můžete prodat výhodně,“ upozornil David Novotný ze společnosti Bohemian Estates International.

Ještě než půjdete se svou nabídkou na veřejnost, připravte si vše, co bude kupujícího zajímat.

„Už na prvních prohlídkách byste měli mít k dispozici základní právní dokumenty k nemovitosti – nabývací listinu, prohlášení vlastníka, list vlastnictví, soupis nákladů spojených s vlastnictvím dané nemovitosti, vyúčtování služeb, údaje o hospodaření společenství vlastníků či plánovaných rekonstrukcích a podobně. Kupující pak bude hned znát veškeré informace nutné k posouzení nabídky a ocení vaši otevřenost a čestné jednání,“ doplnil Novotný.

Přizvěte experta

Nebojte se také investovat do kvalitních fotografií od profesionála. Fotografie prodává a vy máte jedinečnou šanci odlišit se od ostatních. Dokonalá fotoprezentace je alfou a omegou úspěšného inzerátu.

„O prodávané nemovitosti udávejte jen pravdivé údaje. Zaměřte se na její přednosti, jaké má dispozice a v jaké lokalitě se nachází. Upozorněte na potenciál, který nemovitost má, aby si v ní případný zájemce dokázal představit svůj domov,“ doporučil Novotný.

Přes zdánlivou snadnost v sobě prodej nemovitosti ukrývá mnohé právní nástrahy, proto ho nepodceňujte a přizvěte si na pomoc odborníka. Ačkoliv pověst realitních makléřů je poškozena mnohými podvodníky a diletanty, existují na trhu realitní společnosti, na které se lze spolehnout. Je ale třeba vybírat pečlivě.

Vzhled prodává

Mnoho kupujících se při koupi nemovitosti rozhoduje emotivně, důležitou roli pro ně hraje to, zda si v inzerovaném bytě či domě dokážou představit svůj vysněný domov.

„Uklizený a přívětivě řešený interiér zaujme každého spíše než vybydlený holobyt. Rekonstrukce v tomto případě není nutná. Raději si pozvěte odborníky. Solidní realitní společnosti už dnes nabízejí tzv. home staging, doplňkovou službu, která pomůže zatraktivnit prodávanou realitu,“ doporučil Novotný.

Povolaní interiéroví designéři podle něj dokážou pomocí doplňků, obrazů, vonných svíček a dekorace během jediného dne změnit dané prostory k nepoznání. Každý, kdo pak přijde na prohlídku, si tak bude připadat jako doma.