Hlavní obsah

E-shop není půjčovna. Víte, v jakých případech se zboží vrátit nedá?

Novinky, bab

Zboží koupené na internetu je možné vrátit bez udání důvodu do 14 dnů od jeho převzetí. Mnozí spotřebitelé na to rádi spoléhají, aniž by tušili, že v některých případech zboží vrátit nelze. Ve spolupráci se spotřebitelskou organizací dTest přinášíme několik tipů, kdy byste s odmítnutím zboží koupeného v e-shopu mohli narazit.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační snímek

Článek

Odstoupit například nemůžete od smlouvy na dodávku zboží upraveného na míru nebo hygienických potřeb prodávaných v zataveném obalu, který byl rozbalen.

Vrátit zpět nemůžete ani produkty podléhající rychlé zkáze, mezi ně patří například potraviny či květiny.

Všechny uvedené výrobky pojí společný jmenovatel, jímž je nemožnost opětovného prodeje. Zákon tak poskytuje ochranu podnikatelům před lehkovážnými spotřebiteli, kteří si svůj nákup předem dobře nepromyslí.

Ochrana autorských práv

Vrátit není možné ani CD a DVD s hudbou, filmy nebo počítačovým softwarem, je-li porušen jejich původní obal. Důvodem tentokrát není neprodejnost, ale ochrana autorských práv.

Je pochopitelné, že ani časopisy, které už jste si přečetli, nemůžete e-shopu poslat zpátky.

Poškozené zboží vrátit lze

Na druhou stranu, pokud objednané zboží nedopatřením poškodíte, není to překážka pro jeho vrácení. Můžete se sice rozloučit s poměrnou částí ceny, v odstoupení od smlouvy vám ale obchodník bránit nemůže.

„Spotřebitel podle zákona odpovídá prodávajícímu za snížení hodnoty zboží, jestliže s ním nakládal nad míru nezbytnou k vyzkoušení jeho vlastností. Pokud si tedy spotřebitel ‚půjčí‘ z e-shopu fotoaparát na týdenní dovolenou, může si prodávající strhnout z vracené kupní ceny částku rovnající se míře nadměrného opotřebení,“ upozornil Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu.

Kupující by měl zboží převzít

S uzavřením smlouvy tzv. na dálku se však pojí mnoho povinností. Kupující by měl za zboží nejen zaplatit, ale také jej převzít.

„Pokud kupující včas nezaplatí, může mu prodávající účtovat úroky z prodlení a umožňuje-li to smlouva, pak i smluvní pokutu. Za uschování nevyzvednutého zboží je prodávající oprávněn požadovat skladné, které den ode dne narůstá,“ uvedl Zelený.

Nechat objednávku jen tak být a smlouvu včas neukončit odstoupením se proto spotřebiteli nemusí vyplatit. Při odstoupení od smlouvy zákon vyžaduje jasný a srozumitelný projev vůle.

„Pokud zboží beze slova zašlete zpět nebo necháte ležet na poště, obchodník neví, jak si má vaše jednání vyložit. Mohli jste mít totiž v úmyslu zboží reklamovat nebo vás balíček nešťastnou náhodou minul, když jste byli na dovolené. Mlčení ani nečinnost se za odstoupení od smlouvy pokládat nedají a obchodník může trvat na tom, abyste zboží řádně převzali,“ vysvětlil Zelený.

Od smlouvy můžete odstoupit i prostým telefonátem, s následnou prokazatelností to ovšem nebudete mít snadné, ledaže byste si hovor nahrávali. Lepší je zvolit e-mail a nejlépe samozřejmě uděláte, pokud využijete poštovních služeb.

Reklama

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám