Hlavní obsah

Likvidace škod díky technologiím zrychlily

Právo, Jakub Svoboda

Likvidace pojistných událostí v Česku za posledních deset let výrazně zrychlily. Shodly se na tom pojišťovny oslovené Právem. Velkou roli v tom přitom hrálo využívání moderních technologií pojišťovnami i samotnými klienty.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační snímek

Článek

Vždy záleží na povaze škody a její závažnosti, na tom, jaká dokumentace je potřeba a jaké strany je třeba do procesu vyřízení zahrnout, a také na součinnosti zúčastněných. Obecně však klienti už nečekají na výplatu pojistného plnění týdny, ale peníze od pojišťovny dostanou během několika málo dní.

Významně se na tom podepsal rychlý rozvoj moderních technologií.

„Ještě před zhruba 15 lety byl nejrychlejší komunikační prostředek fax a například v pojištění vozidel kvůli tomu trvalo vyřízení pojistné události více než 10 dní. Díky možnosti elektronického vložení dokumentů pomocí webového rozhraní a online propojení technika s likvidátorem dnes dokáže pojišťovna škodu vyřídit do druhého dne,“ řekl Právu mluvčí pojišťovny Kooperativa Milan Káňa.

Škodu dnes dokážeme vyřídit do druhého dne
Milan Káňa, Kooperativa

Celkem 50 tisíc škod, které řešily smluvní servisy, vyřídila loni Kooperativa v průměru za 1,5 dne. „Využíváme unikátní aplikaci pro tablety a chytré telefony, která zpracuje data o vozidle, umožní pořídit fotodokumentaci škody včetně potřebného popisu a zároveň vypočítá výši pojistného plnění,“ uvedl Káňa.

Technik Kooperativy přijede ke klientovi na prohlídku poškozeného vozidla jen s tabletem a chytrým mobilním telefonem. Do aplikace APPro v tabletu zadá potřebná data o vozidle a identifikační znaky vozu.

Ta poté komunikuje s aplikací pro mobilní telefony Smart Experta, díky které je možné zhotovit fotografie poškozeného vozidla, přímo v aplikaci je upravovat a popisovat. Při zadání přesného poškození vozidla pak technik v tabletu dokáže on-line zkalkulovat výši škody na daném vozidle, a to dokonce v několika variantách.

„Klient okamžitě získá informaci o výši pojistného plnění pro případ výplaty tzv. rozpočtem, pro případ opravy v síti neautorizovaných i autorizovaných servisů,“ doplnil Káňa.

Aplikace v mobilu

Škody lze dnes hlásit on-line nebo přes aplikaci na mobilu už zcela běžně. Elektronicky lze také zaslat všechny podklady a poté na internetu pokrok v procesu vyřízení škody sledovat.

„Proces vyřízení pojistné události se za posledních deset let zrychlil opravdu podstatně – z měsíců a týdnů jsme zredukovali časovou náročnost na dny a hodiny. Devadesát procent škod z majetku je vyřízeno do tří až čtyř dnů od nahlášení, expresní škody v řádu několika málo hodin,“ sdělila Právu mluvčí pojišťovny Uniqua Eva Svobodová.

U škod na zdraví je nutné získat podklady od ošetřujících lékařů a často se musí čekat na pokrok v léčení a rekonvalescenci.

„Tam je to hodně individuální. Stejně tak u škod v podnikání nebo v průmyslu nebo u složitých škod z odpovědnosti. Ale například v cestovním pojištění u běžného jednorázového ošetření v zahraničí je možné poslat náhradu ihned po dodání originálních dokladů o uhrazených platbách za ošetření nebo léky, klidně i ten samý den,“ informovala Svobodová.

Průměrná doba výplaty peněz od dodání posledního dokumentu je 3,9 dne
Václav Bálek, Allianz

Česká podnikatelská pojišťovna podle své mluvčí Renaty Čapkové zavedla systém automatického přidělování škod, revizí, zrychlené likvidace a automatické likvidace, kdy prohlídky se provádějí za pomocí tabletů napojených na systém pojišťovny včetně výpočtů škod.

ČPP nabízí službu přímé likvidace škody a majitelům „chytrých zařízení“, jako jsou smartphony či tablety, poskytuje volně dostupnou aplikaci SmartČPP.

„Nejdůležitější funkcí je pomoc v případě nehody či poruchy vozidla, od možnosti nahlášení škody až po zaslání dokladů a fotodokumentace přímo z místa nehody. Díky digitalizovanému zpracování je 95 procent těchto škod vypláceno do 24 hodin od ukončení šetření,“ uvedla Čapková.

Zrychlení likvidací je pak podle ní patrné i na počtu vyřízených škod – pojišťovna je nyní schopna jich za den vyřídit více než dvakrát tolik než před deseti lety.

To, že se v čím dál větší míře zavádějí moderní technologie jak pro klienty, tak pro obchodní sféru, správu pojištění, likvidace a další útvary, s cílem vše co nejvíce usnadnit, zjednodušit a propojit, potvrzuje i mluvčí pojišťovny Allianz Václav Bálek.

„Průměrná doba výplaty peněz od dodání posledního dokumentu je 3,9 dne. Před deseti lety, kdy se standardně používala pošta, faxovalo se, volalo se na pevné telefonní linky a administrativa probíhala prostřednictvím papírových spisů, to bylo zhruba osm dnů,“ řekl Právu Bálek.

„Obecně lze říci, že technologie a know-how výrazně přispěly ke zkrácení času likvidace škod. V případě motorových vozidel 80 procent škod zlikvidujeme do dvou dnů od doložení dokladů,“ uvedl za pojišťovnu Generali mluvčí Jiří Cívka.

Likvidace škod pomocí dronů

Česká pojišťovna byla podle své mluvčí Ivany Buriánkové vůbec první pojišťovnou u nás, která při likvidaci pojistných událostí začala používat vlastní drony. Ty usnadňují prohlídku místa škody, a tím se zefektivňuje a zkracuje doba jejího vyřízení.

„Osmdesát pět procent škod v autopojištění uhradíme do dvou dnů od dodání podkladů, 77 procent škod s kompletní dokumentací pak uzavřeme dokonce ve stejný den, kdy klient škodu doložil. V retailovém pojištění majetku 95 procent škod uhradíme do pěti dnů od dodání podkladů,“ sdělila Právu Buriánková.

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám