Vyplývá to z průzkumu evropské asociace ANEC, do něhož se zapojili i čeští spotřebitelé, kteří aktivně používají internet. On-line průzkumu se zúčastnilo celkem 4135 respondentů z 22 zemí EU. Realizaci průzkumu v České republice zajistila spotřebitelská organizace dTest.

„Nákupy přes internet jsou již pro většinu spotřebitelů samozřejmostí, zkušenost s koupí výrobku nebo služby on-line mělo 99,5 procent respondentů. Pouze půl procenta účastníků průzkumu uvedlo, že nikdy nenakupovali on-line,“ upozornil na výsledky průzkumu Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu.

„Lidé nakupují po internetu poměrně často. Na otázku, kdy naposledy nakoupili zboží či službu přes internet, čeští spotřebitelé nejčastěji odpovídali, že během posledního týdne. Uvedly to více než dvě pětiny lidí,“ dodal.

Necelá pětina nakupovala on-line během posledních 24 hodin a tři lidé z deseti pak během posledního měsíce.

Většina Čechů má zkušenosti se zahraničními e-shopy

Více než polovina dotázaných již někdy nakoupila u internetového prodejce se sídlem v jiné zemi Evropské unie, dvě pětiny pak u prodejců v zemích mimo Unii. Přeshraniční nákupy však stále mají spíše nižší četnost, většina účastníků průzkumu nakupovala v zahraničí jednou za rok nebo méně.

Pouze 22 procent respondentů  v e-shopech prodejců se sídlem v  EU nakupuje pravidelně, v e-shopech mimo EU si objednává zboží pětina lidí.

Dvě třetiny lidí jako nejčastější důvod, proč v zahraničních e-shopech nakupují, uvedly, že požadované zboží není v České republice dostupné. Lidem také velmi vyhovují nižší ceny a širší výběr zboží.

Obavy s řešením reklamací

Jako nejčastější důvod toho, proč se lidé nakupování v zahraničním e-shopu vyhýbají, respondenti zmiňovali obavy z obtíží při řešení případných problémů a vracení zboží. Jazykovou bariéru uvedla jako důvod polovina respondentů. Více než třetina lidí se obává vysokých nákladů na dopravu a čtvrtina uvedla, že nedůvěřuje prodejcům z jiných zemí.

„Většina respondentů (84 procent) nakupujících on-line v zemích EU přitom uvedla, že v souvislosti s přeshraničním nákupem nezaznamenala žádné problémy. Ti, kteří během transakce nějaké obtíže zažili, nejčastěji uváděli, že jim objednané zboží nepřišlo vůbec nebo se zpožděním, že bylo vadné či neodpovídalo uvedenému popisu,“ uvedl Zelený.

Z průzkumu vyplynulo, že lidé se stále cítí jistější, když nakupují u internetových prodejců z vlastní země, než nakupují-li v zahraničních e-shopech. Čím vzdálenější je země provozovatele e-shopu, tím nižší důvěru lidé pociťují při nákupu.

„Téměř polovina oslovených uvedla, že se cítí velmi sebevědomě při nakupování v českých internetových obchodech. V případě nákupů u prodejců se sídlem v rámci EU to zmínila jen čtvrtina lidí a jen každý šestý u e-shopů se sídlem mimo EU,“ konstatoval Zelený.