Zatímco v roce 2010 firmy poskytovaly v průměru osm zaměstnaneckých výhod, v letošním roce jich je dvanáct. Nemění se však pouze jejich počet, ale i složení.

Během posledních pěti let, jak ukázal průzkumu NN pojišťovny a penzijní společnosti a Svazu průmyslu a dopravy, se nabídka zaměstnaneckých benefitů proměnila. Byl totiž zaznamenán posun od hmotných výhod k dlouhodobé podpoře zaměstnanců.

Před pěti lety nabídce dominoval mobilní telefon, stravenky a služební auto, aktuálně mezi TOP 3 benefity patří mobilní telefon, vzdělávání a pitný režim.

Roste zájem o příspěvky na finanční produkty

Dlouhodobě roste zájem hlavně o pojistné produkty – za posledních pět let se jejich nabídka rozšířila až o pětinu. Nejvíce láká penzijní připojištění, které nabízí o 17 procentních bodů více firem než v roce 2010. Nyní jím motivují své zaměstnance tři čtvrtiny firem. Za pět let se benefit v pomyslném žebříčku popularity posunul z šestého na čtvrté místo.

Na životní pojištění v současnosti přispívá šest z deseti oslovených společností, to je o 21 procentních bodů více než před pěti lety. Životní pojištění je tak skokanem pětiletí. Oproti loňskému roku tři procenta firem snížila příspěvek a 12 procent přispívá jen některým zaměstnaneckým skupinám.

„Pojistné produkty jsou dlouhodobě na vzestupu a k jejich popularitě významně přispívá i fakt, že jde o státem podporované produkty, které jsou atraktivní jak pro zaměstnavatele, tak i pro zaměstnance,“ uvedl Tomáš Nidetzký z NN pojišťovny a penzijní společnosti.

Nabídka zaměstnaneckých benefitů
Zaměstnanecký benefit201020142015změna 2010/2015
Příspěvek na životní pojištění39 %49 %60 %21 %
Příspěvek na penzijní připojištění60 %68 %77 %17 %
13. plat32 %39 %47 %15 %
Vzdělávání70 %81 %83 %13 %
Kultura29 %35 %42 %13 %
Zdraví (vitamíny, rehabilitace atd.)24 %39 %36 %12 %
Pitný režim71 %75 %81 %10 %
Příspěvek na dovolenou20 %27 %30 %10 %
Flexi – poukázky14 %26 %24 %10 %
Věcné dary
/ jednorázové odměny
57 %71 %66 %9 %
Zaměstnanecké půjčky31 %34 %40 %9 %
Mobilní telefon80 %89 %88 %8 %
Očkování proti chřipce24 %27 %31 %7 %
Sport33 %42 %35 %2 %
Příspěvek na cestování
do zaměstnání
14 %20 %14 %0 %
Služební automobil75 %74 %73 %-2 %
Stravenky75 %74 %72 %-3 %
Lékařské prohlídky-78 %77 %-
Dny volna tzv. sick days-25 %33 %-
Zdroj: NN pojišťovna a penzijní společnost (průzkum mezi 110 firmami v České republice)

Věcné benefity ztrácejí na oblibě

Stále větší oblibě se těší vzdělávání - nyní poskytují více než čtyři pětiny firem -, od roku 2010 tak vzrostlo o 13 procentních bodů. Je zároveň již několik let nejdynamičtějším benefitem a i pro příští rok jeho růst deklarovalo devět procent firem.

Na druhém pólu zájmu se ocitají hmotné výhody jako služební auto, mobilní telefon, očkování nebo stravenky. Tyto benefity sice firmy i nadále poskytují, jejich rozšiřování je ale méně výrazné.

Propad za posledních pět let naopak zaznamenal služební automobil a stravenky, a to o dva, resp. tři procentní body. Zejména pro stravenky se jedná o strmý pád – z prvního místa v roce 2010 na aktuální sedmou příčku

„Věcné benefity mají často charakter rychlé spotřeby a lidé na ně brzy zapomínají. Dlouhodobé benefity sice nemohu okamžitě využít, ale jsou ukázkou perspektivnosti zaměstnance pro zaměstnavatele. Tento trend v západní Evropě panuje již nějaký čas, k nám se dostává v posledních letech,“ upozornil Radek Špicar, viceprezident Svazu průmyslu a dopravy České republiky pro hospodářskou politiku a konkurenceschopnost.