„Dlouhodobým cílem je čas likvidace zkracovat, aby mohl řidič co nejdříve používat své auto a také kvůli nákladům souvisejícím s otevřeným případem, jako jsou výdaje na půjčovné či parkovné,“ potvrzuje tento trend Václav Bálek z Allianz.

Nejrychleji jsou vyřízeny případy ze smluvního pojištění skel. U aut je rychle prováděna i likvidace rozpočtem nákladů opravy ve smluvních servisech nebo u totální škody. „Zde věc výrazně zrychlují internetové aukce oprav a vraků vozidel,“ uvedl Bálek.

Déle se uzavírají nehody vozidel v povinném ručení na světelných křižovatkách, při předjíždění odbočujícího vlevo, couvání na parkovišti, kdy míru zavinění už konzultují likvidátoři zainteresovaných pojišťoven. „Nejvleklejší z hlediska uzavření likvidace bývají těžká zranění osob s trvalými následky, ušlé zisky, ekologické škody,“ informoval Bálek.

Ze zákona má být likvidace škod pojišťovnou uzavřena do patnácti dnů od ukončení šetření. Většina pojišťoven je ale s likvidací události hotová mnohem ­dříve.

„Škody dopravních prostředků vyřizujeme obvykle nejpozději do pěti dnů, častěji však do dvou či tří. Probíhá-li vyřízení škody ve spolupráci se smluvním autoservisem, pak do 24 hodin,“ sdělila Právu mluvčí UNIQA Eva Svobodová.

Podle ní se bez průtahů likvidují škody aut většího rozsahu, tedy totální škody. „Vůz na klientem určeném místě prohlédneme, oceníme a totální škody jsou vypláceny do pěti dnů, máme-li od klienta nebo policie k dispozici další potřebné dokumenty,“ dodala Svobodová.

Nejdéle to trvá při škodách na zdraví

Svižně postupuje administrativa pojišťovny rovněž u škod proplácených rozpočtem nákladů na opravu.

„Časově nejnáročnější na zpracování jsou těžké škody na zdraví. Zde se musí vyčkat na ukončení léčení, případně odborný odhad následků,“ upozorňuje Svobodová. V těchto případech se na dokumentaci čeká třicet dní.

„U 95 procent majetkových případů škody hradíme do pěti dnů od dodání podkladů. Jednodušší škody likvidujeme po telefonu bez nutnosti návštěvy technika. Komplikovanější jsou škody v podnikatelském a životním pojištění,“ upřesnila mluvčí České pojišťovny Ivana Buriánková.

U Kooperativy se podle jejího mluvčího Milana Káni úhrnná doba vyřízení pojistné události u vozidel pohybuje mezi třemi až čtyřmi týdny od nahlášení. „V případech, které nejsou řešeny na základě doložené faktury, tedy především škody řešené tzv. rozpočtem nebo škody, kdy vozidlo je po poškození neopravitelné, je doba vyřízení události kratší, i do jednoho týdne,“ sdělil Káňa.

Ani v jedné z oslovených pojišťoven si nelze připlatit expresní likvidaci. Rozhodující je čas, kdy klient dodá všechny doklady.  Klíčová z hlediska času je také kapacita servisu.

„Případy, kdy do hry vstupují policie a hasiči, ovlivňuje vydání jejich zprávy a u zranění
zase ohodnocení lékařem,“ upozornil Bálek. Potvrdil, že i Allianz obratem vyřizuje totální bouračky.

Může se vám hodit na službě Firmy.cz: