Hlavní obsah

Letní pneumatiky vám v zimě zkrátí pojistku

Právo, Jindřich Ginter

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Letní pneumatiky na vozidle mohou v zimním období řidiče připravit v případě bouračky o část peněz vyplácených z pojistky. Pokud mají gumy přímou souvislost s nehodou, pojišťovny krátí pojistné plnění.

Foto: archiv Právo, Právo

Na výměnu pneumatik je nejvyšší čas.

Článek

„Pojišťovna je oprávněna krátit svou náhradu, ale jen tehdy, je-li prokazatelná příčinná souvislost mezi použitými pneumatikami a vznikem škody a její výší. Pokud pneumatiky při nehodě nehrály roli a škoda by nastala i při optimálním obutí vozidla, pojišťovna své pojistné plnění nekrátí,“ upřesnila Eva Svobodová z pojišťovny UNIQA.

Od 1. listopadu do 31. března musí motoristé vybavit vozy zimními pneumatikami, za předpokladu, že to vyžadují momentální povětrnostní a jízdní podmínky (sníh a led na vozovce). Nekompromisně za každých okolností jsou v tomto období povinné v úsecích se značkou Zimní výbava. Jinak se řidič při kontrole vystavuje blokové pokutě až 2500 korun.

KOMENTÁŘ DNE:

Lyžařské Nagano -  Nedá se nic dělat, dnešní komentář musí být sportovní, protože jedna mladá dáma přepsala lyžařské dějiny země. Čtěte zde >>

Automobily do 3,5 tuny musí mít na všech kolech čtyři milimetry. Užití zimních pneumatik je povinné od 1. listopadu do 31. března v době souvislého sněhu či náledí, ale také v případě, že lze předpokládat, že k takové změně dojde.
U nákladních vozidel musí mít zimní pneumatiky alespoň 6 milimetrů na hnacích nápravách, výslovně zimní předepsané nejsou.
Už při teplotě 7 °C a nižších je výkon letních pneumatik výrazně slabší. Zimní pneumatiky jsou z měkčího materiálu a lépe přilnou k vozovce. Odlišný je i dezén a drážkování, které vůz v horších podmínkách lépe vedou a odvádějí srážky na silnici. Důležité jsou hlavně při náledí.

„Minulou zimu zastihla jednoho řidiče nepřipraveného sněhová nadílka. Na zasněžené vozovce se z kopce blížil ke světelné křižovatce. Kvůli nepřiměřené rychlosti nedobrzdil a narazil do vozidla před sebou,“ vzpomíná Ivana Buriánková z České pojišťovny.

Při šetření nehody bylo podle ní zjištěno, že muž měl na autě obuté letní pneumatiky. „Kvůli letnímu vzorku nebylo jeho brzdění tak efektivní a rozsah poškození na obou vozidlech byl značný. Přistoupili jsme proto při výplatě pojistného plnění ke krácení o několik tisíc korun,“ dodala Buriánková.

Češi sice nechávají zimní přezutí na poslední chvíli, ale jak vyplývá z poznatků pojišťoven a z výsledků kontrolních akcí policie, většina řidičů s prvním sněhem nakonec přece jenom schová letní pneu do garáže.

Autoškola bruslila v klidu na letních

Například při kontrolní akci na začátku letošního roku jihočeští policisté zkontrolovali přes tisíc vozidel, přičemž letní pneumatiky měla jen čtyři. Na druhou stranu, někteří šoféři překvapí mírou své ignorace i ostřílené dopraváky.

Například loni v listopadu prováděla policie prověrky pneumatik na silnicích mezi Frenštátem a Rožnovem pod Radhoštěm. Letní, navíc ojeté pneumatiky tam mělo vozidlo autoškoly. Policisté chytili i řidiče s pneumatikami  bez vzorku s obnaženým kordem.

Reklama

Výběr článků

Načítám