Na poradnu dTestu se například obrátil zákazník, který si koupil drahé sluneční brýle. K nákupu od prodejce dostal reklamní dárek - tričko s logem obchodu. Po určité době se na brýlích objevila vada - skvrna, kterou nebylo možné opravit. Prodejce tedy spotřebiteli nabídl výměnu. Avšak i na vyměněných brýlích se téměř po roce projevila úplně stejná vada.

KOMENTÁŘ DNE:

Jak probíhá Zemanova prezidentská nekampaň - se svoláním první schůze Sněmovny čekal až do nejzazšího možného termínu, vláda tak nejspíš požádá o důvěru až těsně před prvním kolem prezidentských voleb, píše Jiří Pehe. Čtěte zde >>

Zákazník už k výrobku neměl důvěru a rozhodl se od smlouvy odstoupit. Prodejce ho ale upozornil, že mu musí vrátit vše, co dostal, tedy vedle brýlí i ono reklamní tričko, které ale zákazník už dávno neměl.

Prodejce tedy vyžadoval jeho zaplacení, přičemž hodnotu trička ocenil částkou 500 korun a srazil by si ji z vracené kupní ceny. Po zákazníkově argumentaci na radu právníků z dTestu, že jeho požadavek je neoprávněný, prodejce slevil z vyžadované částky a nadále trval na zaplacení alespoň 200 korun.

Není možné, aby se počáteční výhoda změnila na sankci za odstoupení od smlouvyLukáš Zelený

„Prodejce nakonec od požadavku ustoupil, na zákazníka to prý jen zkoušel. I kdyby spotřebitel přistoupil na uhrazení hodnoty dárku, nelze považovat částku 200 korun, natož 500 korun za přiměřenou, pořizovací náklady na tento reklamní předmět jsou jistě jen v řádech desetikorun,” uvedl pro Právo Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu.

Je nepřípustné výhodu změnit v sankci

Konkurenční boj je neúprosný. Snaha být lepší než ostatní vede mnohé prodejce k pořádání různých slevových akcí, vymýšlení dárků či bonusů, kterými odměňují zákazníky za koupi svého zboží. Slibované dárky i další výhody mají pochopitelně výrazný vliv na chování zákazníků.

Obchodníci mnohdy bez ptaní dávají dárky zákazníkovi rovnou do tašky a pouze mu to oznámí. Nabízené dárky si pochopitelně vzít můžete, ale nemusíte. Žádný obchodník si nedovolí vám je vnucovat.

„O to překvapivější je tvrzení prodejců, že při rušení kupní smlouvy musí spotřebitelé dárky vrátit. Takové požadavky jsou z hlediska zákona nepřípustné. Není možné, aby se počáteční výhoda změnila na sankci za odstoupení od smlouvy,“ upozornil Lukáš Zelený.

Ustanovení o dárku v obchodních podmínkách

Někteří prodejci zahrnují ustanovení o nakládání s dárkem, respektive o povinnosti vrátit dar po zrušení kupní smlouvy i do svých obchodních podmínek. To však podle Zeleného představuje nepřípustné omezování práv spotřebitelů ze záruky. Přinejmenším má za cíl odradit spotřebitele od uplatňování práva na odstoupení od smlouvy.

„K takovéto klauzuli se nepřihlíží, jako by vůbec nebyla. Je-li právo spotřebitele od smlouvy odstoupit logickým důsledkem nedodržené kvality a vlastností prodaného zboží, za což obchodník odpovídá, nemá tento právo se vrácení dárků dožadovat,“ doplnil Lukáš Zelený.

Dárek z e-shopu vraťte

Pokud si koupíte výrobek přes internet a rozhodnete se ho do 14 dnů, na což máte ze zákona právo, vrátit, můžete se také setkat s podmínkou vrácení dárků. Tady jsou však okolnosti odlišné. Zde totiž záleží na úvaze každého zákazníka, zda se rozhodne smlouvu zrušit nebo si zboží spolu s dárky ponechat.

Podle toho by měl i s nabytými dárky zacházet. „Nebylo by spravedlivé těžit z výhod, které s sebou nákup nese, pokud se spotřebitel z vlastní vůle z kupní smlouvy vyváže, aniž by obchodník jakkoliv porušil své povinnosti,” zmínil Zelený.