„Velice často se setkáváme s realitními kancelářemi, které po klientech požadují částky, na které ale vůbec nevznikl nárok. Postupně se v tomto směru vyvinula judikatura, kterou však řada realitek nerespektuje,“ řekl Právu právník Petr Novák z právněporadenského projektu Vaše nároky.cz.

KOMENTÁŘ DNE:

Jak probíhá Zemanova prezidentská nekampaň - se svoláním první schůze Sněmovny čekal až do nejzazšího možného termínu, vláda tak nejspíš požádá o důvěru až těsně před prvním kolem prezidentských voleb, píše Jiří Pehe. Čtěte zde >>

Klienti se podle něho často mylně domnívají, že realitní kancelář měla na smluvní pokutu nebo ponechání rezervačního poplatku právo.

Zákazník není rukojmí

„Realitní kanceláře mají takto již dlouhé roky protiprávně nastavené smlouvy. Lidé si potom myslí, že když je to stanoveno smlouvou, tak jim nezbývá nic jiného než oželet své peníze. Jenže takové smluvní ustanovení je neplatné,“ zdůraznil Novák.

Podle něho například nárok na provizi realitní kanceláři nevzniká v případě, že dojde k uzavření smlouvy mezi zájemcem a třetí osobou bez účasti realitní kanceláře. Zdůrazňuje, že uzavřením zprostředkovatelské smlouvy s realitní kanceláří není klient zbaven možnosti uzavřít smlouvu s jinou osobou, než kterou obstará realitka.

„Jedná se o případy, kdy realitka ve skutečnosti pro realizaci prodeje nic nedělá, nebo jen na oko, a prodávající si sežene kupujícího sám, se kterým následně uzavře kupní smlouvu. Jelikož realitní kancelář nevyvinula žádnou činnost ke zprostředkování smlouvy, tak jí nemůže ani náležet žádná odměna,“ dodal Novák.

Na tomto principu se spálily desítky lidí ve vleklé kauze realitní společnosti Prolux, kdy, zjednodušeně řečeno, se prodávající nemovitostí zavázali k jakési exkluzivitě, a když se byt či dům pořád neprodával, prodej si zajistili sami.

Nevzdala to a peníze jí vrátili

A v tom okamžiku na ně skočila realitka, s tvrzením, že nemovitost inzerovala, byť neúspěšně, a začala přitom vymáhat poplatky za porušení „exkluzivity“.
Novák zdůrazňuje, že to, jaké se činily kroky ke zprostředkování, musí prokázat RK.

„Ta by musela dokázat, že existovala souvislost mezi uzavřením smlouvy zájemcem (např. kupní, nájemní nebo smlouvy o smlouvě budoucí) a činností realitní kanceláře,“ upřesnil Novák.

Například třicetiletá Monika z Pardubicka chtěla s přítelem přes velkou realitní kancelář s působností po celé republice koupit byt v Chrudimi za 1,17 miliónu korun.

Realitka jí odmítla vrátit rezervační poplatek ve výši 70 tisíc korun, když se ukázalo, že klientka nedostala před tím přislíbený úvěr.

Uplynula dvouměsíční platnost rezervační smlouvy, kterou paní Monika odmítla prodloužit. Realitní kancelář jí oznámila, že tímto svým jednání pochybila a rezervační poplatek propadá realitce.

„Klientka jí zaslala předžalobní upomínku. Věc šla k soudu. Realitka ale nakonec přistoupila ke smíru a celý poplatek klientce vrátila,“ vzpomíná právník Novák.

Není-li smlouva konkrétní, neplatí
Neřeší-li rezervační smlouva konkrétně osud rezervačního poplatku po uzavření kupní smlouvy, je taková smlouva neplatná.
Často je sjednáno propadnutí rezervačního poplatku, které se považuje za ujednání o smluvní pokutě. RK ovšem nebude mít na rezervační poplatek nárok, pokud nejsou smlouvou stanovené žádné povinnosti, především závazek zájemce uzavřít do určité doby zprostředkovávanou smlouvu.
Nevrácené rezervační poplatky nebo smluvní pokuty lze vymáhat dva až čtyři roky zpětně. RK podle občanského zákoníku nemůže nárokovat provizi od prodávajícího i kupujícího. 
Zdroj: Vaše nároky.cz