„Problematice nevracení zaplaceného poštovného ze strany některých e-shopů jsme se začali věnovat na základě upozornění spotřebitelů, kteří se obrátili na naši poradenskou linku,” uvedl pro Právo Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu.

Jedním z poškozených zákazníků, který na svérázné chování e-shopu upozornil, byla i paní Silvie D., která se rozhodla vrátit atypickou lampu objednanou přes internet.

Nejlevnější odběr je na pobočce

„Lampa se mi do interiéru bytu příliš nehodila. Zaslala jsem ji tedy zpět spolu s odstoupením od smlouvy. Při objednávce jsem zvolila expresní způsob dopravy, abych na ni dlouho nečekala a mohla si s kurýrem domluvit čas, kdy mi ji přiveze. Samozřejmě to byla dražší varianta dopravy. Provozovatel e-shopu mi však s kupní cenou nevrátil zaplacenou cenu přepravy s odůvodněním, že jsem si lampu mohla vyzvednout bezplatně na jeho výdejním místě.”

Po prověření obchodních podmínek dTest ve dvou případech (konkrétně se jednalo o známý internetový obchod alza.cz a e-shop obchody24.cz) zjistil, že e-shopy si zákon vyložily po svém.

Za nejlevnější způsob dodání zboží totiž považují vyzvednutí na pobočce. Ovšem takový výklad je obcházením zákona. „Dodat znamená dopravit a odevzdat, nikoliv nechat ležet a čekat,” upozornil Zelený.

dTest cituje z obchodních podmínek společnosti Alza.cz:
„Odstoupí-li spotřebitel od smlouvy, vrátí mu Alza bez zbytečného odkladu, nejpozději do čtrnácti dnů od odstoupení od smlouvy, všechny peněžní prostředky vyjma nákladů na dodání (spotřebitel má totiž právo na dodání zboží ve vybraných situacích zdarma), které od něho na základě smlouvy přijal, stejným způsobem.“
Zdroj: Obchodní podmínky Alza.cz, čl. IV. Odstoupení od smlouvy

„Zákazník má vždy právo na vrácení nejlevnějšího poštovného, které prodejci zaplatil. Princip nakupování na internetu spočívá v dopravování zboží, zákazník ze severní Moravy by asi příliš neocenil, že si zboží může vyzvednout zdarma na centrále v Praze,” uvedl právník.

Prodejce k vrácení poštovného vyzvěte

Koupíte-li si zboží na internetu a poté zjistíte, že vám nevyhovuje, můžete je do 14 dnů vrátit a požadovat zpět vše, co jste zaplatili, tedy i poštovné.

„Nová právní úprava říká, že náklady na dodání musejí být zákazníkovi vráceny jen do výše nejlevnějšího způsobu dopravy, který provozovatel e-shopu nabízí. Nejčastěji to bude obyčejné poštovné při platbě předem,“ vysvětlil Zelený.

Pokud jste ale zaplatili za dopravu dražším kurýrem, prodávající vám tyto náklady vrátit v plné výši nemusí. Zákon mu ukládá uhradit pouze cenu obyčejného poštovného.

Čtěte také: Od ledna se mění pravidla pro nakupování na internetu

Právníci v případech, kdy e-shop zaplacené poštovné u vráceného zboží zákazníkovi neproplatí, doporučují, aby spotřebitel společnost k proplacení poštovného vyzval.

„Podle § 1832 občanského zákoníku není za dodání považováno osobní převzetí zboží na pobočce obchodníka. V případě, že společnost peníze ani přes výzvu nevrátí, doporučujeme zaslat prodávajícímu předžalobní výzvu dle § 142a občanského soudního řádu, případně podat stížnost v rámci služby pro mimosoudní řešení sporů VašeStížnosti.cz, kde budou odborní poradci usilovat o vyřešení sporu mimosoudní cestou,” upozornil Lukáš Zelený.

Nezákonné servisní poplatky

Zákazníci se stále setkávají i s dalším praktikou některých e-shopů, jak nevrátit zákazníkovi všechny peníze. Jsou to různé servisní poplatky, které si obchod účtuje za uvedení vráceného zboží do původního stavu.

Ovšem zákazník odpovídá za snížení hodnoty zboží pouze v případě, že jej během 14denní lhůty používal jinak, než bylo nutné k jeho vyzkoušení. Účtovat paušální servisní poplatky je tedy nezákonné a zákazník je platit nemusí.

Čtěte také: Nekalé praktiky prodejců: Na reklamace často doplácejí zákazníci

Nicméně i zákazníci by si měli uvědomit, že během 14 dnů, které mají na prohlédnutí a vyzkoušení zboží, nesmí dojít ke zjevnému opotřebení zboží jeho intenzivním používáním.

Čtěte také: E-shopy zkouší triky, jak nepřijmout vracené zboží