Meteorologové přitom předpovídají, že pod nulu se teploty zejména po ránu dostanou již v nejbližších dnech. Za jízdu s letním obutím pak bude motoristům při silniční kontrole hrozit pokuta až 2500 korun, v případě nehody i tvrdé sankce od pojišťovny.

„Každý rok se bohužel setkáváme s desítkami škod, u kterých kvůli nevhodným gumám musíme po vinících nehody požadovat vyplacení náhrady poškozenému za způsobenou škodu. Klienti totiž stále podceňují fakt, že sjeté nebo nevhodné obutí může zásadně ovlivnit nejen samotný vznik škody, ale i rozsah jejích následků,“ řekl Libor Beran z pojišťovny Allianz.

Havárii způsobila letní rezerva

Své o tom ví například řidič, který se loni v prosinci vydal na cestu do hor s letními pneumatikami. Údajně bylo sucho, nicméně přes víkend napadl sníh a řidič při cestě zpět havaroval.

Do problémů vás může dostat i rezerva. Pokud jste ji několik let nevyndali a nezkontrolovali, může se stát, že až ji budete potřebovat, samozřejmě uprostřed polí a luk, daleko od nejbližšího servisu, zjistíte, že je nejen podhuštěná, ale i zpuchřelá, sjetá či jinak poškozená.

„Rezerva sice už nemusí být zimní, ale pokud ji v nouzi použijete, riskujete tím kromě poškození majetku nejen zdraví a život svůj, svých blízkých, ale také dalších lidí na silnici a v jejím okolí,“ upozornil Beran.

Právě taková stará, zpuchřelá, bočně popraskaná a ještě letní rezerva na jednom kole byla příčinou nehody klientky, která nezvládla v zatáčce řízení na mokré vozovce a smetla protijedoucí vůz. Nehoda se naštěstí obešla bez zranění. Policie rezervu ohodnotila jako neodpovídající předpisům a dala řidičce pokutu. Nyní bude navíc splácet 140 tisíc korun, které pojišťovna vyplatila poškozenému řidiči.

Nejezdit v zimním období na letních pneumatikách je v zájmu řidičů, i když zrovna bude suchá vozovka. Letní gumy totiž ztrácejí své pozitivní vlastnosti již při teplotě pod sedm stupňů, prodlužuje se brzdná dráha.

Pozor i na značku Zimní výbava

Podle platné právní úpravy nesmí mít zimní pneumatika u osobních aut hloubku dezénu nižší než čtyři milimetry, u vozidel o hmotnosti nad 3,5 tuny je na hnacích kolech tento limit dokonce šest milimetrů. Pokud se tato povinnost dodrží, lze v zimě jezdit i na protektorovaných pneumatikách.

Na otázku Práva, jestli půjde přes zimu bez hrozby pokuty používat rovněž celoroční pneumatiky, odpověděl mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák: „Samozřejmě ano. Řidič však musí počítat s tím, že se více opotřebovávají a jsou vhodné spíše pro městský provoz.“

Povinnost jezdit za sněhu a náledí pouze se zimními pneumatikami potrvá do 31. března. V některých úsecích ale může být dokonce až do 30. dubna, případně i déle umístěna dopravní značka Zimní výbava s doplňkovou tabulkou, přikazující, za jakého stavu a počasí je třeba mít zimní pneumatiky nebo dokonce řetězy.

Porovnejte online nabídky povinných ručení na kalkulačce povinného ručení.