Minulou zimu, kdy toto nařízení u nás poprvé začalo platit, vznikly značné nejasnosti v interpretaci zákona.

Ten totiž nenařizuje zimní pneumatiky striktně všem od 1. listopadu, ale především podle toho, jaké řidič předpokládá počasí a sjízdnost vozovky. Pokud očekává sněžení a ledovku, třeba dle předpovědi počasí nebo podle toho, že jede do hor, tak jsou povinné.

Ministerstvo dopravy argumentovalo, že tato volnost v zákoně přenáší odpovědnost na řidiče a hlavně šetří peněženku svátečním řidičům, kteří mají auto přes zimu v garáži a jen jednou za čas si vyjedou pár kilometrů na nákup.

Dopravní policii ani mnohým řidičům se ale volnost zákona nezamlouvala. Ministerstvo dopravy proto letos v květnu informovalo, že připraví novelu, podle níž by už zimní pneumatiky byly striktně povinné pro všechny počínaje 1. listopadem a konče 31. březnem.

„Letošní zimu ale ještě novela platit nebude. Její účinnost se připravuje až na listopad 2013. Tuto zimu tedy budeme jezdit podle stávajícího zákona, kdy povinnost zimních pneumatik záleží na předpokladu povětrnostních podmínek,“ řekl Právu mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák.

Podle něho stejně loni 90 procent řidičů mělo už od počátku listopadu nasazené zimní pneumatiky a sporných případů bylo minimum.

Ministerstvo dopravy tvrdí, že minulou zimu zjevně povinnost zimních pneumatik nedodrželo jen zhruba jedno procento kontrolovaných řidičů, kteří třeba do vánice na horách vyjeli na letních pneumatikách.

Větší poptávka po levnějších značkách

Investice do zimních gum není rozhodně malá - záleží na značce a rozměru, ale každopádně se pohybuje od zhruba čtyř do klidně i více než deseti tisíc korun, navíc i letos pneu opět zdražily.

Zvýšení cen se podle sondy ČTK mezi obchodníky liší podle značek. Například ceny u Barum stouply o necelá čtyři procenta, u Bridgestone, Firestone a Kormoran bylo zvýšení kolem deseti procent.

„Ekonomická situace v České republice může přinutit zákazníky nakupovat levnější zimní pneumatiky i za cenu horších jízdních vlastností,“ citovala jednoho z velkých specializovaných obchodníků s pneumatikami.

Stáří max. 5 let, vzorek minimálně 4 mm

Doporučuje se určitě přezouvat, když teplota dlouhodobě klesne pod sedm stupňů. Zimní pneumatiky mají nejen hrubší vzorek, ale i měkčí směs, která lépe drží auto na vozovce při nízkých teplotách (trakce). Nejde tedy jen o brzdnou dráhu.

Hloubka vzorku by měla být nejméně čtyři mm, stáří gum maximálně čtyři až pět let a zimní pneumatiky mají být na všech čtyřech kolech.

Od letošního listopadu musí být všechny nové pneumatiky prodávané v EU označené standardizovanými štítky. Štítky zákazníkovi poskytnou základní informace o vlivu konkrétní pneumatiky na spotřebu paliva, přilnavosti za mokra a hluku výrobku.