Například uživatelé v Rakousku na první pohled volají výrazně levněji, a k tomu jim ještě operátoři servírují o mnoho štědřejší porce volných minut a SMS. Přitom se navíc u tohoto prostého porovnání ani nebere v úvahu rozdíl kupní síly u nás a u západních sousedů.

„Za poslední tři roky klesla průměrná cena za minutu volání pro zákazníky O2 o 36 procent. Ve stejnou dobu jsme přitom investovali téměř 20 miliard korun do vylepšení naší nabídky včetně technologických novinek,“ uvedl pro Právo za Telefóniku O2 Martin Žabka.

Není patrné, z jaké počáteční cenové základny se zlevňovalo. Ta je v Česku o hodně vyšší, než je tomu v řadě zemí EU.

Zahraniční trhy jsou ale podle Žabky svým charakterem ve srovnání s českým rozdílné, takže právě to je dle mínění Telefóniky O2, ale i Vodafone a T-Mobile důvodem odlišnosti jednotlivých cen služeb. Telefónica O2 blíže nevysvětlila, v čem tržní odlišnosti spočívají.

Češi jsou z cen mobilních operátorů značně rozčarování a nevidí ani řešení v tom, že by přešli k někomu jinému, neboť podle nich je konkurence u nás slabá. Vyplývá to z nebývale velkého, opakovaného ohlasu čtenářů Práva a Novinek.cz na články poukazující na skutečnost, že mobilní operátoři ve srovnání se Západem dřou Čechy z kůže.

Zprůměrovaná průměrná cena

Do redakce Práva a internetových diskusí Novinek.cz přišly stovky reakcí lidí, kteří si stěžují nejen na ceny mobilních operátorů. Operátoři se však unisono obhajují, že průměrná cena za minutu volání je v ČR stejná, jako činí zprůměrovaná průměrná cena za minutu volání v zemích EU. Zhruba jsou to v přepočtu tři koruny za minutu. Toto srovnání ale nepřihlíží k reálné kupní síle u nás a například v Německu, kde je až pětkrát větší. Ceny telekomunikačních služeb jsou tak v ČR reálně nadprůměrné.

Operátoři ale argumentují investicemi v Česku. „V červnu letošního roku jsme pokryli již 55 % obyvatel ČR mobilním signálem 3G. V oblasti pevného připojení k internetu jsme v tomto roce spustili novou technologii VDSL, která umožňuje domácnostem rychlejší a kvalitnější připojení k internetu,“ poukázal Žabka. Více než polovina investic podle něho směřuje do rozvoje vysokorychlostních mobilních i pevných datových technologií.

„Cenotvorba se řídí situací na místním trhu, roli hraje způsob využívání služeb, elasticita poptávky, lokální náklady, složení spotřebního koše. V ČR došlo k dvacetiprocentnímu poklesu cen telekomunikačních služeb,“ napsala Právu Martina Kemrová z T-Mobile.

„Pro nás je určující, že jsme v ČR investovali desítky miliard korun do rozvoje sítí a služeb,“ napsal Právu mluvčí Vodafone Miroslav Čepický.

Přirozený oligopol vylučuje kartel

Už letos v březnu Český telekomunikační úřad v Senátu připustil, že v Česku existuje u mobilních operátorů oligopol. Telefónica O2, stejně jako Vodafone a T-Mobile pro Právo důrazně vyloučily, že by se chovaly kartelově. Čtenáři však tvrdí, že když jsou nespokojeni s jedním operátorem, nepomohou si, když přejdu k jinému, neboť jsou ve výsledku stejní, což může u lidí vyvolávat domněnku, že v reklamách a marketingových detailech se sice operátoři odlišují, ve výsledku však jednají téměř ve shodě. „Kartelové dohody se neslučují se zásadami našeho podnikání. Regulace telekomunikačního trhu je navíc velmi silná,“ zdůraznil Žabka.

Za zásadní považuje snižování počtu reklamací. „Za poslední rok nám klesl jejich počet o 50 procent. S reklamací se na nás měsíčně obrací 2,4 promile z celkového počtu našich zákazníků. Oprávněných je 80 procent,“ dodal Žabka s tím, že všechny reklamace jsou řešeny se stejnou váhou, ať jde o občana či firmu.