Jen za prvních pět měsíců letošního roku policie eviduje přes 4300 hlášení o krádeži součástek motorových vozidel, z toho se zatím podařilo objasnit pouze 350 případů plus ještě dodatečně 115 z předchozího období.

Škody přesáhly jen za letošní necelý půlrok z krádeží autodílů, které poškození oznámili, 112 miliónů korun. Z toho zpátky se policie podařilo zajistit součásti za pouhých 129 tisíc korun. Zbytek je z větší části z pohledu poškozených nenávratně ztracen a skončil už někde přímo na objednávku v jiném autě, nebo leží, pěkně všem na očích, vyrovnán v hromadách dílů na některém z četných vrakovišť.

Pojištění zcizení součástek často nekryje

Problém je ale v tom, že pokud vám auto takto vykrade profesionál, třeba odšroubuje drahá přední světla nebo disky kol, nemusíte v rámci havarijního pojištění od pojišťoven dostat ani korunu.

Stejně jako u vykradené domácnosti je totiž jednou z hlavních podmínek pro výplatu plnění to, že pachatel očividně překonal překážky. A to u katalyzátoru na výfuku nebo světel ani nemusí. Jedinou „překážkou“ bývá alarm, jenže vůči němu, když se rozezvučí, jsou mnozí lidé apatičtí.

Pojišťovny pak odmítnou vyplatit náhradu škody z důvodu „vniknutí do vozidla nezjištěným způsobem bez prokazatelného překonání překážky“. Zloději přitom mohou způsobit až statisícové škody. Zaměřují se na drahá xenonová světla, rádia, navigace, airbagy a sedačky. I ty lze ukrást tak, že na první pohled zloděj nepoškodí zámky auta, aby se k nim dostal. V Česku je tento problém hlavně u vozidel Škoda Octavia (Elegance, Ambiente, Laurin & Klement).

Hitem je výfukový systém

„Nyní je hitem zlodějů také výfukové potrubí, respektive jeho dražší části jako katalyzátor a filtr pevných částic. Nejvíce škod bývá na francouzských vozidlech, nicméně krádežemi xenonů a počítačů z motorového prostoru a airbagů z volantů nejvíce podle mých zkušeností trpí auta z koncernu VW,“ potvrdil Právu specialista pojišťovny Kooperativa Marian Skrip.

Podle něho zlodějny části aut přicházejí ve vlnách, a to vždy, když hlavně škodovka přijde s nějakým faceliftem. „Majitelé starších modelů si je rádi předělávají tak, aby vypadaly novější, a to je klientela pro vrakoviště či levné servisy, kam mnohé kradené díly míří,“ dodal Skrip.

„Se zamítnutými pojistnými událostmi tohoto charakteru se setkáváme i v rámci našeho dvacetitisícového autoparku. Například v roce 2010 jsme zaznamenali 1248 vloupání nebo odcizení, z toho pojišťovna odmítla proplatit 60 případů, tedy 4,8 %. V drtivé většině šlo právě o zamítnutí z důvodu neprokazatelného překonání překážky,“ uvedl Filip Nedoma ze společnosti LeasePlan.

Pojišťovny se přitom podle něho ohánějí tzv. Všeobecnými pojistnými podmínkami a argumentují, že kdyby měly vyplácet i vloupání, kde není zjevně překonána překážka, třeba rozbité okénko, tak by to byla snadná příležitost pro pojistné podvody.

Důkazní břemeno je na poškozeném

Důkazní břemeno tedy u profesionálních vloupání nese poškozený. „Máte možnost zaplatit si důkladné expertní ohledání vozu nebo o něj požádat policii, které případně prokáže násilné vniknutí do vozu. V případě nashromáždění dostatečného počtu důkazů je pak možné podat žalobu proti pojišťovně. Je ale potřeba počítat s náklady na právní zastoupení v řádu desetitisíců korun, s časovým horizontem jednoho či dvou let, a navíc s nejistým výsledkem,“ dodal Nedoma.

Radí, aby poškození trvali na tom, aby policie provedla řádné ohledání vozidla, stop a stanovila způsob vniknutí do vozidla. Zjištěný způsob vniknutí by měl být zaznamenán v Úředním záznamu o podaném vysvětlení, který uživatel vozu podepisuje. Dále si od policie vyžádejte kopie všech dokumentů ze spisu, které by mohly při jednáních s pojišťovnou sloužit jako důkazy. Nezapomeňte si rovněž pořídit vlastní fotodokumentaci.

Aktuální nabídku nových i ojetých vozů najdete na Sauto.cz.