„Jen loni jsme řešili bezmála pět tisíc škod způsobených na zaparkovaných vozidlech vandaly nebo řidiči, kteří z místa nehody ujeli, aniž by na sebe zanechali kontakt,“ potvrdil Právu Jiří Cívka z Generali.

Přitom do statistik se všechny případy těchto poškození nedostanou. Motoristé je totiž nenahlásí, neboť výše opravy mnohdy nepřesáhne výši finanční spoluúčasti u pojistky.

Pokud se však vandal vyřádí, nebo jiný řidič při parkování dá do vašeho auta opravdu pořádnou ránu, celkové škody mohou jít i do desetitisíců korun.

Orientační vyčíslení oprav  u Fabie v autorizovaném servisu.

Průměrná výše škody způsobená na autě vandalem je podle České asociace pojišťoven 21 tisíc korun. Nejčastější je poškrábání laku ostrým předmětem.

Najdou se však i brutálnější vandalové. Auto třeba probodají. Tyto škody přitom kryje jen havarijní pojištění; jen některé velké pojišťovny u určitých variant povinného ručení zahrnují rovněž vandalismus (např. Kooperativa a Allianz).

Probodaný Passat

Majitelka ráno našla svůj Volkswagen Passat, rok výroby 2006, probodaný ostrým předmětem. Poškozeny byly všechny díly karoserie a většina z nich neopravitelná. Díly, které nebyly probodnuty, byly prokopnuty či jinak znehodnoceny. A výsledný účet?

Roční pojistné: 15 588 korun
Vyčíslená škoda: 185 452 korun
Pojistné plnění: 176 179 korun (5% spoluúčast)
Zdroj: Česká asociace pojišťoven

Největší počet škod na zaparkovaných vozidlech evidují likvidátoři v Praze.

 "Menší" škody na Fabii.

Jak postupovat v případě podobné škody, kterou lze uplatnit z havarijního pojištění?

HLÁŠENÍ ŠKODY
Hlášení škody je třeba učinit co nejdříve. V pozici poškozeného nebo je-li uplatněna náhrada z vlastního havarijního pojištění nebo některého z připojištění, je třeba nahlásit škodu dříve, než klient začne zajišťovat opravu vozidla. Nahlášení škody lze provést písemně na formuláři příslušné pojišťovny. Většina pojistitelů dnes již umožňuje nahlášení škody po telefonu nebo přes webové stránky.
V případě telefonického hlášení obdrží klient číslo škody zpravidla okamžitě po jejím zaregistrování. V případech hlášení prostřednictvím formuláře nebo přes webové stránky, bývá klient o čísle škody informován zpravidla dopisem, případně email-em nebo SMS zprávou.
PROHLÍDKA
Prohlídka vozidla je nezbytnou podmínkou pro stanovení a vyplacení pojistného plnění. Prohlídku provádějí po domluvě s klientem specializovaní pracovníci pojišťovny nebo jejích partnerských společností, v některých případech může provést prohlídku i smluvní opravce pojišťovny.
PŘEDÁNÍ DOKLADŮ
Standardně požadovanými doklady jsou technický a řidičský průkaz. Dále pak například faktury za opravu (nepožaduje-li klient pojistné plnění formou rozpočtu či se nejedná o totální škodu), potvrzení o devinkulaci, souhlas leasingové společnosti s výplatou pojistného plnění nájemci, je-li vozidlo na leasing
VÝPOČET VÝŠE POJISTNÉHO PLNĚNÍ
Po doložení všech dokladů a prokázání nároku na náhradu škody pojišťovna spočítá výši pojistného plnění. To je po odečtení spoluúčasti zasláno oprávněné osobě na uvedenou adresu nebo na doložený bankovní účet.
Zdroj: Generali