„Některé starší, dříve státem vlastněné letecké společnosti, mají skutečně vážné problémy, protože ve vhodnou dobu nezměnily svoji nákladovou základnu. Na druhou stranu však existují společnosti, které ji dokázaly včas snížit, nebo přímo fungují na principu nízkých nákladů. To jsou pravděpodobní zítřejší vítězové v odvětví letecké dopravy,“ míní Blaabjerg.

Letecká doprava v Evropě není podle něho zisková již dlouhou dobu, sopka tak spustí pouze to, co je stejně nevyhnutelnou nutností.

„Dočasný zákaz létání pravděpodobně zahájí vlnu konsolidace leteckého odvětví v Evropě. Některé společnosti budou svými věřiteli přinuceny vytvářet aliance, které před zákazem létání neočekávaly. Po vlně aliancí tak zůstanou pouze tři až čtyři hlavní hráči a několik nízkonákladových dopravců,“ odhaduje SAXO Bank.

Soumrak regionálních společností?

Předpokládá, že ke třem již nyní známým hlavním hráčům, kterými jsou Lufthansa, KLM-Air France a BA-Iberia, přibude ještě jeden. Regionální letecké společnosti, které nyní účtují vysoké ceny, budou ve větší míře vytlačeny konkurenceschopnými nízkonákladovími dopravci.

„Protože však existuje skupina cestujících, kteří upřednostňují pohodlí i při přepravě na kratší vzdálenosti, regionální hráči se sloučí nebo budou do určité míry převzati většími leteckými společnostmi,“ tvrdí Blaabjerg.

Kromě očekává, že tři až čtyři výše uvedení hlavní hráči pravděpodobně ještě získají nízkonákladového dopravce, aby mohli obsloužit všechny zákazníky v rámci jedné značky.

„Stejně, jako je tomu v automobilovém průmyslu, například u společnosti VW. Od této automobilky si můžete koupit levné Polo, ale pokud chcete luxusní vůz, můžete si od Volkswagenu pořídit Bentley,“ uzavřel Blaabjerg.