Hlavní obsah
Letadlo Bombardier C-series v montrealském hangáru. Foto: Paul Chiasson, ČTK/AP

Washington uvalil astronomické clo na letadla Bombardier

Washington uvalil 219procentní clo na letadla C-series kanadského výrobce Bombardier, uvedl server listu Financial Times. Reagovalo tak na stížnost amerického konkurenta Boeing, kterému se nelíbí, že Kanada a Británie podle něj výrobu těchto letadel nespravedlivě dotují. Rozhodnutí musí potvrdit americká Komise pro mezinárodní obchod (ITC).

Letadlo Bombardier C-series v montrealském hangáru. Foto: Paul Chiasson, ČTK/AP
Washington uvalil astronomické clo na letadla Bombardier

Podle Financial Times rozhodnutí amerického ministerstva obchodu ohrožuje tisíce pracovních míst ve Velké Británii a Kanadě. Ohrožena je například budoucnost továrny v severoirském Belfastu vyrábějící právě letadla C-series, která zaměstnává 4500 lidí.

Hlavním argumentem Boeingu bylo, že nekalé dotace Bombardieru umožňovaly prodávat letadla do USA pod výrobní cenou. Rozhodnutí navíc zvýší napětí USA s oběma zeměmi, které odmítají jakékoliv provinění ze své strany a již pohrozily bojkotem Boeingu, dodaly Financial Times.

Nespolupracoval s vyšetřovateli

„Spojené státy si váží vztahů s Kanadou, ale i nejbližší spojenci musejí hrát podle pravidel,“ uvedl americký ministr obchodu Wilbur Ross s tím, že rozhodnutí ovlivnila i neochota Bombardieru spolupracovat s úřady při vyšetřování případu. Podle Rosse tak úřad vycházel z důkazů, které mu předložil Boeing a třetí strany, zatímco důkazy ve prospěch kanadského výrobce se nezabýval, protože mu je Bombardier nepředložil.

Kanadská vláda slíbila, že podpoří dva projekty Bombardieru včetně zmíněných letadel C-series částkou 372,5 miliónu kanadských dolarů (6,7 miliardy korun). Provincie Quebec nezávisle na tomto kroku investovala v přepočtu zhruba 22 miliard korun do podílu 49,5 procenta ve zmíněném projektu. Severoirská výrobní linka, která byla otevřena v roce 2013, obdržela půjčky a granty od britské vlády v celkové výši 134 miliónů liber (zhruba čtyři miliardy korun).

V listopadu loňského roku dospěla Světová obchodní organizace (WTO) k názoru, že ze zakázané státní podpory těžil naopak současný stěžovatel Boeing. Šlo o vyústění právní války s evropským konkurentem Airbus. [celá zpráva]

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Reklama

Výběr článků