Hlavní obsah

V elektrárně ve Chvaleticích mají unikát. Golem šetří peníze i čas

V tepelné elektrárně ve Chvaleticích mají nově výklopník uhlí ovládaný s pomocí robota, který je českým unikátem. Nahradil starý rotační výklopník z 90. let. Novinka umožňuje rychlejší, účinnější práci s uhlím. Podívejte se, jak robot funguje.

V elektrárně ve Chvaleticích mají unikát. Golem šetří peníze i čas

Úplná aktivace a zavedení do „ostrého“ provozu se chystají na konec června, ale stroj už pracuje ve zkušebním provozu. Jedná se vylepšený výklopník uhlí, který má za spolupracovníka speciálního robota zvaného Golem.

V jiné elektrárně v Česku takového robota nemají. Původní rotační výklopník, stavěný v první polovině 90. let, bude zakonzervován jako technický skvost devadesátých let.

 Golem

„Toto je v české republice první elektrárna, kde je použita kombinace výklopníku plus Golema, který se stará o posun vozů. Ušetří čas i peníze, protože celé zařízení včetně robota je ovládáno jedním člověkem, který sedí v klimatizované kabině a neztrácí čas rozpojováním a spojováním starých vozů,“ popsal nový stoj Jiří Eiebel, vedoucí servisního oddělení Innofreightu.

Robot šetří elektrárně čas i peníze.

Foto: Novinky

Zavedení nového systému dopravy a vykládky uhlí má ušetřit peníze i čas, neboť jeden vlak přiveze asi o 200 tun uhlí víc. Sníží se i počet lidí potřebných pro obsluhu.

 Zakonzervovaný unikát

Dosavadní rotační výklopník se stavěl v první půlce 90. let, kdy se ve Chvaleticích hledala náhrada k tehdejší dopravě uhlí po Labi, která byla neekonomická. Nahradila ji železnice. Rotační výklopník musel vagóny po jednom obrátit a vysypat, tím pádem se musely rozpojovat. V novém systému zůstává vlaková souprava spojená i v průběhu vykládky.

Starý systém otáčel samotný kontejner, který se musel ručně oddělovat od ostatních.

Foto: Novinky

„Starší vagóny se otáčely celé, musely se rozpojovat a zase spojovat, k čemuž byli potřeba lidi. Bylo to také časově náročné. Tady jsou na podvozku kontejnery, které jsou každé dvě minuty odebrány a vyklopeny a vráceny zpátky na vůz,“ porovnal starý a nový systém Eibel.

„Oproti dieselové lokomotivě, která standardně tahá vozy, je tady použit robot, který je napájen elektricky, rozvíjí za sebou kabel a při cestě zpátky si ho zase namotává. Energii spotřebovává pouze, pokud funguje. Je to vlastně taková 'lokomotiva na dálkové ovládání', která však váží 50 tun,“ popsal další funkci nového stroje servisní pracovník.

Nový způsob vykládky uhlí je díky robotovi jednodušší.

Foto: Novinky

Podstatnou částí je právě robotický spolupracovník Golem. „Golem se stará o posun vagónů, kdy operátor z kabiny řídí posun robota, pozicuje si kontejnery před vidle, které otáčejí kontejnerem a vyklápí materiál. V Golemu nikdo nesedí. Je tam kompresor, cívka s kabelem, elektroinstalace a stejný ovládací pult, který má operátor uvnitř kabiny. Operátor v kabině má řízení, kterým ovládá samotný výklopník, vidle, plus tam má již zmiňovaný pult, kterým řídí Golema a nějakou malou diagnostiku, v případě závady,“ popsal unikátní stroj Eibel.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků