Hlavní obsah

Škoda v úterý nevyrobí ani jeden vůz, ztratí 55 mil. Kč

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

MLADÁ BOLESLAV

Kvůli stávce se na 2,5 hodiny zastaví v úterý ráno výroba v automobilce Škoda Auto. Stejně dlouhá stávka se bude opakovat i v dalších dvou směnách. Potvrdil to mluvčí odborů Jaroslav Hašek. Podnik za celý den nevyrobí ani jeden vůz. Ztráta bude 55 miliónů korun. Podle odborníků může mít situace v podniku dopad na celou ekonomiku ČR.

Článek

Není ale jisté, zda stávka bude jen v úterý, odboráři ji totiž naplánovali jako časově neomezenou.

Odbory ve Škodovce stávkují kvůli neúspěšnému jednání o nové kolektivní smlouvě. Vedení Škody v pátek stáhlo poslední nabídku ve mzdovém vyjednávání, která počítala se zvýšením tarifů o deset procent. Celkově by příjmy zaměstnanců vzrostly o 13 procent.  [celá zpráva]

Podle Jahna byla poslední nabídka tak velkorysá, že nedávala ke stávce důvod. "Jakékoliv další navýšení mezd by bylo nezodpovědné vůči firmě," řekl v pátek personální ředitel firmy Martin Jahn.

Průměr je 22 tisíc korun

Ve Škodovce pracuje asi 27 000 lidí, průměrná dělnická mzda je zhruba 22 000 korun. Platy ve společnosti Škoda Auto jsou nyní nad průměrem České republiky, průmyslu i samotného automobilového odvětví.

Kvůli mzdám zaměstnanci podniku Škoda Auto stávkovali už před dvěma lety. Nepracovali hodinu. [celá zpráva]

Stávka může mít vliv na celou ekonomiku

Analytici se shodují, že požadavky odborářů v automobilce jsou nepřiměřené, a proto mohou ohrozit celou ekonomiku. Nadměrné zvýšení platů by podle nich mohlo způsobit propouštění zaměstnanců, nárůst cen a zbrzdění růstu ekonomiky.

Iracionální nátlak odborů by v Česku spustil mzdovou inflaci a vyústil ve zvyšování úrokových sazeb a zbrzdění ekonomického růstu, varoval analytik Raiffeisenbank Aleš Michl.

"Může jít o precedens, který spustí lavinu. Odborářská vedení dalších firem se nebudou chtít před svými zaměstnanci nechat mladoboleslavskými odboráři zahanbit a výsledkem může být vzájemné předhánění v požadavcích," míní Daniel Münich z ekonomického institutu CERGE.

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám