Hlavní obsah
Několikatýdenní stávka v maďarské Audi skončila triumfem odborů. Foto: Csaba Krizsan, ČTK/AP

Rekordní navýšení mezd v maďarské Audi. Drazí Středoevropané dělají vrásky automobilkám

Stávka zaměstnanců Audi v maďarském Györu uspěla. Odboráři si ve středu na německém zaměstnavateli vymohli zvýšení mezd o 18 procent. Radost pro zaměstnance však představuje starost pro zaměstnavatele. Podle deníku Financial Times Audi stále vyhodnocuje, na kolik ji několikatýdenní přerušení výroby přišlo.

Několikatýdenní stávka v maďarské Audi skončila triumfem odborů. Foto: Csaba Krizsan, ČTK/AP
Rekordní navýšení mezd v maďarské Audi. Drazí Středoevropané dělají vrásky automobilkám

Zaměstnanci továrny, kde pracuje 13 tisíc lidí, dosáhli jednoho z největších navýšení mezd v dějinách maďarského odborového hnutí, podotkl deník.

Továrna v Györu je přitom jedním z největších evropských producentů motorů, jichž denně vychrlí na devět tisíc. Automobilka je na této produkci natolik závislá, že musela dokonce na dva dny přerušit výrobu ve své továrně v německém Ingolstadtu. I to ukazuje, že dosud nevyčíslené náklady stávky nebudou malé.

Zaměstnanci továrny Audi v maďarském Györu stávkovali za vyšší mzdy a uspěli.

Foto: Csaba Krizsan, ČTK/AP

Podle Financial Times je na dopadech stávky patrná závislost německého automobilového průmyslu na středoevropské pracovní síle. Tato závislost je však oboustranná. Zahraniční automobilky se na výkonu maďarského průmyslu podílí téměř ze třetiny.

Samotná továrna Audi v Györu tvoří devět procent maďarského exportu a je zodpovědná za zhruba 1,4 procenta maďarského hrubého domácího produktu (HDP).

„Skutečnost, že odboráři byli se svými požadavky úspěšní a dosáhli téměř všeho, co chtěli, ukazuje, nakolik jsou německé automobilky zranitelné, pokud jde o jejich dodavatelské řetězce ve střední a východní Evropě,“ řekl Financial Times Milan Nič z Německé společnosti pro zahraniční politiku.

Vedle nutnosti překonat závislost na dieselových motorech je tak zdražování středoevropské pracovní síly další velkou překážkou, s níž se německé automobilky musí v nejbližších letech vypořádat, uzavírá Financial Times.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků