Hlavní obsah

Oprava dálnice D1 nebyla dobře připravená a protahuje se

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Praha

Od zahájení rekonstrukce páteřní dálnice D1 uplynul rok. Ukázalo se, že stavba nebyla dopředu dostatečně připravena a letos začala v nevhodný den. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) přiznalo, že nedostatečně ovlivňuje, jak uzavírky vypadají.

Letecké záběry z kilometrových kolon na dálnici D1 ze začátku dubnaVideo: Novinky

 
Článek

Jeden ze čtyř opravovaných úseků - u Velké Bíteše - se navíc letos neotevře, přiznal ředitel ŘSD Jan Kubiš: „Úsek u Velké Bíteše po započtení stavební přestávky nabere zpoždění až jeden rok. Jednáme se zhotovitelem, jestli jsme schopni s tím něco udělat. Uzavírky přitom silně komplikují dopravu.”

Od zahájení letošních prací od 24. 3. do 15. 5. ve směru do Brna byla v patnácti procentech. Dlouhé kolony trvající přes tři hodiny byly v 36 procentech času a jen pětinu doby byla bez kolon. V opačném směru byla bez kolon sice skoro polovinu času, ale celodenní kolony zabraly 18 procent.

První den uvázlo v kolonách 29 000 vozidel, citoval z nezávislé zprávy dopravní expert Martin Hájek z vysoké školy báňské. Vyjmenoval i problémy: „Začátek byl v nejméně vhodný okamžik, v pondělí a ne v sobotu, která je dlouhodobě nejslabší.“ Zmínil i nedostatečné upozornění na možné dopady uzavírky: ”Zapadlo tam zdůraznění, že proud bude sveden do dva plus jedna.“ Ukázalo se, že lidé nevolili objízdnou trasu.

Hájek varoval, že i při dalším zúžení do jednoho pruhu se letos dají očekávat problémy.

Další dopravní expert Petr Moos: „Každého překapuje, že rekonstrukce v zahraničí probíhají plynuleji než u nás. Mrzí nás, že příprava opravy D1 nezahrnovala i telematickou přípravu. D1 je potřeba chápat jako organismus od Brna až po Prahu a je potřena omezovat rychlost už dávno před zúžením“.

Problémy s opravami a rekonstrukcemi přiznal i generální ředitel ŘSD Jan Kubiš: „Největší problém je nedostatečná komunikace ŘSD s řidičem, myslím, si, že komunikace s řidičem by dokázala předejít řadě problémů. Větším problémem je ale běžná údržba, která probíhá. Nestalo se mi, že bych uvízl v koloně na modernizovaných úsecích, ale při běžné údržbě.“ V koloně uvízl na Strakonické R4.

Stavební firmy si dálnici okupují

Právě tato uzavírka R4 ho vedla k tomu, že ŘSD by měla více zasahovat do podoby uzavírek. „Pravda je taková, že dopravní uzavírky zařizuje příslušný orgán na základě zhotovitele. ŘSD do toho nezasahuje, což vidím jako jednu z chyb.“ Zmínil, že ani neovlivňuje, zda je provoz stažen jen do jednoho pruhu, nebo je veden ve dvou zúžených.

Dopravce Radim Jančura, provozující autobusy na trase z Prahy a Brna, k tomu dodal: „Chtěl jsem, aby ve všech místech, kde je odstavný pruh, aby nebyla vedena doprava méně než dvěma a dvěma pruhy. Tento stát, nebo ŘSD se na nás nedívá jako na řidiče, kteří platí mýto, silniční daň, my jsme pro stát jen otravný plevel, který zavazí. Ty uzavírky nedělají stát, ani ŘSD, ale stavební firmy, které tu dálnici ´okupují´.“

Reklama

Výběr článků

Načítám