Hlavní obsah

ODS by škrtla silniční daň. Populismus, zní z TOP 09

Právo, Naďa Adamičková, Marie Königová
Praha

Ani léto nebrzdí legislativní nápady. Aby ulehčila živnostníkům a podnikatelům, navrhuje ODS zrušit silniční daň, která se vztahuje na vozidla používaná k podnikání nebo k jiné samostatné výdělečné činnosti. Ročně se platí od 1200 do 4200 korun podle typu vozidla.

Foto: Petr Janiš, Právo

Ilustrační foto

Článek

ODS přitom narazila nejen u soc. dem., ale i u TOP 09, s níž se přetahuje o pravicové voliče.

Podle občanských demokratů by tato daň měla zmizet už od začátku příštího roku. Návrh dorazil do Sněmovny minulý týden.

Výpadek pět miliard

Podle ODS jde o zbytečné obtěžování aktivních a pracovitých lidí. „Podnikatelům každý rok otravuje život nadbytečné papírování spojené s výběrem této daně,“ tvrdí navrhovatelé s tím, že vláda by měla přestat zbytečně utrácet a raději nechat peníze lidem.

ODS připouští, že zrušením silniční daně by přišla státní pokladna, nebo spíš Státní fond dopravní infrastruktury, o miliardy. V roce 2014 činilo celkové inkaso ze silniční daně 5,77 miliardy, v roce 2013 to bylo 5,23 miliardy.

Navrhovatelé přidávají argument, podle kterého je lepší daň zrušit kvůli nízkému inkasu a vysokým nákladům. Loni podle ODS zajišťovalo výběr této daně 638 úředníků, jejichž mzdové náklady činily téměř 400 miliónů korun.

Jenže letní nápad ODS má podle všeho malé šance na schválení. V názoru na to, že jde spíš o populistické gesto, se tentokrát shoduje ústy premiéra Bohuslava Sobotky (ČSSD) vládní koalice s opoziční pravicovou TOP 09.

„Až v přebytku“

„Rušit jakékoli daně si můžeme dovolit teprve tehdy, až budeme mít přebytkový rozpočet. Jinak je to jen laciný populismus,“ řekl Právu Sobotka a dodal: „Navíc se divím, proč tuto daň ODS nezrušila, když byla sedm let ve vládě.“

O populismu hovoří i první místopředseda TOP 09 a exministr financí Miroslav Kalousek. „Pokud by tady byl prostor pro snížení daňové zátěže, tak na prvním místě by měla být zátěž přímých odvodů vázaných na pracovní místa, tedy ať už daň z příjmu, nebo pojištění,“ řekl Právu Kalousek. Podle něj by proto bylo vhodné soustředit se na tuto prioritu.

„Myslím, že například daň z převodu nemovitostí nebo silniční daň jsou přesně ty daně, o kterých bychom měli uvažovat až na posledním místě. Toto mi přece jen víc zavání populismem než národohospodářskou prioritou,“ dodal Kalousek.

Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) má podobný názor. „S takovým návrhem nemohu souhlasit, protože výpadek z fondu dopravní infrastruktury by se těžko nahrazoval,“ řekl Právu ministr Ťok.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám