Hlavní obsah
Ilustrační foto Foto: Petr Hloušek, Právo

Nový bodový systém nabírá zpoždění

Na českých silnicích loni zahynulo 547 lidí. Dál tak v EU patříme k zemím s největším počtem smrtelných nehod. Nový bodový systém, který má přitvrdit vůči pirátům silnic a více přimět řidiče k dodržování pravidel, nabere přitom další notné zpoždění.

Ilustrační foto Foto: Petr Hloušek, Právo
Nový bodový systém nabírá zpoždění

„Existující návrh nových bodů u ledu neskončí, na jaře ho pošleme ke schválení vládě a parlamentu. Už dnes je ale jasné, že nezačne platit dříve než v roce 2022,“ sdělil v rozhovoru s Právem ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček, který po odvolání Vladimíra Kremlíka (za ANO) řídí od 24. ledna i ministerstvo dopravy (MD).

Vypořádávají se připomínky

V platnosti tak má ještě další dva roky zůstat nynější systém, který byl v ČR zaveden v červenci 2006. Odborníci se přitom shodují, že je příliš složitý a po tolika letech platnosti přestal být dostatečně velkým strašákem na neukázněné motoristy.

Toho si byl vědom i někdejší ministr dopravy Dan Ťok (za ANO), za nějž byla v roce 2016 dokončena první verze nových bodů. Ta pak doznala významných změn a o dva roky později byla předložena do meziresortního připomínkového řízení. Připomínek se ovšem sešlo tolik, že je MD vypořádává dodnes.

Loni koncem dubna zasedl do křesla ministra dopravy Vladimír Kremlík, který se chtěl s návrhem nových bodů nejprve „důkladně seznámit, aby za ním mohl plně stát“. Pak následovala dlouhá diskuse o některých sporných bodech návrhu, jako je zavedení řidičského průkazu na zkoušku pro začínající motoristy či pokuty, které mají nově být za nedodržení bezpečného odstupu mezi vozidly.

V prosinci Kremlík slíbil, že do vlády půjde návrh nových bodů letos koncem března. V minulém týdnu byl ovšem z funkce odvolán a žezlo převzal Havlíček. A ten Právu sdělil, že s účinností systému nových bodů lze počítat až za dva roky.

„Kdybych byl v kůži Havlíčka, zřejmě bych postupoval stejně uvážlivě. I navrhovaný nový bodový systém je totiž složitý a pro řidiče málo přehledný,“ řekl v úterý Právu bývalý vedoucí oddělení BESIP Roman Budský.

Ministerstvo dopravy se přitom opravdu snaží systém zpřehlednit. Místo dosavadních dvou až sedmi bodů za jednotlivé přestupky mají být nově jen dvě kategorie – šest bodů pro ty nejvážnější a čtyři pro relativně méně nebezpečné.

Pokuty ve správním řízení mají být podle závažnosti přestupků rozděleny do čtyř skupin: 25 až 75 tisíc, 7 až 25 tisíc, 4 až 10 tisíc a 2 až 5 tisíc korun. V případě, že řidič způsobí nehodu, bude mu možné zvýšit pokutu až na dvojnásobek, maximálně však na 100 tisíc korun.

U sousedů princip třikrát a dost

Podle Budského by si ale Česko mělo vzít příklad z Rakouska, kde bodový systém obsahuje jen třináct nejvážnějších přestupků. Za každý z nich je jen jeden bod, platí ovšem princip třikrát a dost. V Rakousku tak stačí tři přestupky, aby řidič na nějaký čas přišel o řidičský průkaz. Českou nemocí navíc je, že každý se považuje za motoristického experta a chce do toho mluvit. To platí i pro poslance, kam návrh bodového systému po schválení ve vládě poputuje.

„Líbí se mi proto příklad Norska, kde je na ministerstvu dopravy skupina odborníků, která vypracovává změny v motoristické legislativě. Parlament pak už pouze hlídá, jestli je daná změna politicky korektní. Po odborné stránce do toho už nezasahuje,“ uvedl Budský.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Reklama

Výběr článků