Hlavní obsah

Nové auto? Bez šance. Čeká se i rok

Skoro jako za starých časů. Nová auta u nejžádanějších modelů stále nejsou k mání a čeká se na ně někdy i rok. Situace se podle očekávání dealerů měla ke konci roku zlepšovat, ale nestalo se tak. Spíše naopak.

Foto: Škoda

Škoda Octavia Combi RS iV

Článek

Nabídka v autocentrech není nijak zářná, v podstatě se nabízejí jen zbytkové kusy.

„Můžete si vybrat ze skladových zásob. Tyto vozy zde nemáme už fyzicky, ale objednali jsme je do výroby. Měly by být k dispozici v létě. Zaplatíte deset procent zálohy, vůz nebudeme nabízet a v červnu či červenci byste si ho měli odvézt,“ řekl Právu prodejce z pražského dealerství Škodovky Auto Jarov.

Do roku 2025 se počet dobíjecích bodů pro elektromobily ztrojnásobí, říká Škoda

AutoMoto

Pokud si ale zákazník bude chtít model nakonfigurovat podle svých přání, počká si minimálně rok.

Lehce ojeté dražší než nové

S jistou nadsázkou lze říct, že si člověk navolí nové auto, zaplatí desetinu ceny, ale než mu přijde, může být už v některých detailech zastaralé, protože automobilky provádějí drobné modernizace prakticky na každý rok.

Na dotaz, jaké modely škodovek má teď prodejce fyzicky na prodejně, odpověděl: „Nějaké scaly, kamiq, nějaké fabie, jeden superb a dvě octavie liftback. K mání jsou tak, jak jsou. U combi to bude opravdu nejdříve v létě.“

Na poznámku, jestli by tedy nebyla řešením koupě zánovní Škody Octavia Combi, se prodejce zasmál.

Mladík zkoušel jízdu se zataženou ruční brzdou, auto poslal do příkopu

Krimi

„Lehce ojeté vozy jsou i dražší než nové. Čtyřkovou octavii neseženete. Bazary jsou přebrané, i proto, že je berou firmy.“

Potřebujete-li novou octavii hned, tak pokud na ni narazíte, moc se nerozmýšlejte a berte. Na nějaké vybírání, zda liftback, či combi, nebo snad na volbu, jakou barvu a výbavu, může zákazník rovnou zapomenout.

Podle prodejce je tudíž většinou lepší čekat. Má to alespoň jednu výhodu – je dost času na vybírání, přičemž je i čím se svézt na zkoušku, neboť předváděcí vozy u dealera k mání jsou.

Třetina dovážených ojetin je bouraná, průměrná škoda je 120 tisíc korun

AutoMoto

Obdobná situace panuje u dalších autosalonů i u jiných značek. „Chci Fiat Doblo. Objednali jsme si ho před dvěma měsíci a bude možná příští rok v květnu. Řekli mi, že teď už nové objednávky v podstatě nemá smysl ani přijímat,“ popsal Právu šéf statku zkušenost z autocentra na Praze-východ. U Peugeotu bývají lhůty čtyři až osm měsíců, relativně kratší dobu se čeká na Peugeot 508.

Rovněž na nový Hyundai i30 musí zákazníci čekat až půl roku. A pokud mají přání navíc, třeba chtějí automatickou převodovku, tak se čekací lhůta prodlužuje. Také u Toyoty se na auto zadané do výroby čeká od čtyř do deseti měsíců.

Elektrické SUV Fisker Ocean se ukázalo v téměř sériové podobě, bude se vyrábět v Rakousku

AutoMoto

Lidé a rodiny to mají o to těžší, že kompletně dokončená auta ve velkém odebírají firmy. Příčiny nedostatku aut jsou pořád stejné: globální potíže s komponenty, prodražení dopravy i výroby i mnohem větší, odložená poptávka.

Reklama

Výběr článků

Načítám