Článek
Nabídka v autocentrech není nijak zářná, v podstatě se nabízejí jen zbytkové kusy.
„Můžete si vybrat ze skladových zásob. Tyto vozy zde nemáme už fyzicky, ale objednali jsme je do výroby. Měly by být k dispozici v létě. Zaplatíte deset procent zálohy, vůz nebudeme nabízet a v červnu či červenci byste si ho měli odvézt,“ řekl Právu prodejce z pražského dealerství Škodovky Auto Jarov.
Pokud si ale zákazník bude chtít model nakonfigurovat podle svých přání, počká si minimálně rok.
Lehce ojeté dražší než nové
S jistou nadsázkou lze říct, že si člověk navolí nové auto, zaplatí desetinu ceny, ale než mu přijde, může být už v některých detailech zastaralé, protože automobilky provádějí drobné modernizace prakticky na každý rok.
Na dotaz, jaké modely škodovek má teď prodejce fyzicky na prodejně, odpověděl: „Nějaké scaly, kamiq, nějaké fabie, jeden superb a dvě octavie liftback. K mání jsou tak, jak jsou. U combi to bude opravdu nejdříve v létě.“
Na poznámku, jestli by tedy nebyla řešením koupě zánovní Škody Octavia Combi, se prodejce zasmál.
„Lehce ojeté vozy jsou i dražší než nové. Čtyřkovou octavii neseženete. Bazary jsou přebrané, i proto, že je berou firmy.“
Potřebujete-li novou octavii hned, tak pokud na ni narazíte, moc se nerozmýšlejte a berte. Na nějaké vybírání, zda liftback, či combi, nebo snad na volbu, jakou barvu a výbavu, může zákazník rovnou zapomenout.
Podle prodejce je tudíž většinou lepší čekat. Má to alespoň jednu výhodu – je dost času na vybírání, přičemž je i čím se svézt na zkoušku, neboť předváděcí vozy u dealera k mání jsou.
Obdobná situace panuje u dalších autosalonů i u jiných značek. „Chci Fiat Doblo. Objednali jsme si ho před dvěma měsíci a bude možná příští rok v květnu. Řekli mi, že teď už nové objednávky v podstatě nemá smysl ani přijímat,“ popsal Právu šéf statku zkušenost z autocentra na Praze-východ. U Peugeotu bývají lhůty čtyři až osm měsíců, relativně kratší dobu se čeká na Peugeot 508.
Rovněž na nový Hyundai i30 musí zákazníci čekat až půl roku. A pokud mají přání navíc, třeba chtějí automatickou převodovku, tak se čekací lhůta prodlužuje. Také u Toyoty se na auto zadané do výroby čeká od čtyř do deseti měsíců.
Lidé a rodiny to mají o to těžší, že kompletně dokončená auta ve velkém odebírají firmy. Příčiny nedostatku aut jsou pořád stejné: globální potíže s komponenty, prodražení dopravy i výroby i mnohem větší, odložená poptávka.