Hlavní obsah

Nošovičtí přijedou do Kolína na výzvědy

Právo, Radek Plavecký

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

KOLÍN

Na výzvědy a sbírat zkušenosti přijedou zástupci Nošovic v Moravskoslezském kraji do Kolína kvůli průmyslové zóně a především automobilce. V Kolíně již stojí a funguje automobilka TPCA a v Nošovicích by měla stavět korejská firma Hyundai.

Článek

"Rádi bychom si udělali obrázek, jak to všechno v Kolíně vypadá, jaké mají v souvislosti s automobilkou problémy," řekla Právu starostka Nošovic Dana Tichá (nestr.). Že se s výstavbou takové firmy v Kolíně takřka převrátilo vše naruby a že něco podobného mohou očekávat v Nošovicích, Kolínští potvrzují.

"Zástupci Nošovic přijedou ve středu 19. července a budeme jim předávat naše zkušenosti," uvedl místostarosta Kolína Jiří Buřič (ODS). "Odrazovat je od velké investice rozhodně nechceme, ale spíš bychom jim chtěli říci, na co se soustředit," řekl Právu Buřič, který se k přímé kritice spolupráce města, automobilky a státu neodhodlal, ale i tak jsou některé zádrhele zřejmé.

Problémy s bydlením

Především se jedná o státem garantovanou výstavbu bytů pro zaměstnance, která se opožďuje, a automobilka kritizuje, že kvůli nevyhovujícímu bydlení na ubytovnách a drahým nájmům v obecních bytech jí odcházejí desítky lidí. Problémy tady vznikly také v dopravě.

"Samotná průmyslová zóna a automobilka se vyvíjejí podle očekávání, důležité jsou také další dopady. Nesmí se zanedbat další vyžádané potřeby například v dopravě, třeba zajištění autobusových linek, ve zdravotnické péči a další služby. Všechno je spojeno s mnoha dalšími investicemi," líčil zásadní problémy Buřič.

V poslední době se Kolín extrémně zadlužil. V souvislosti s výstavbou průmyslové zóny či zmíněného bydlení a dalších spojených investic si vzal stamiliónové půjčky, takže zadlužení města se nyní pohybuje kolem miliardy korun. "Případ Nošovic ale bude v mnohém jiný, investorem nebude obec, jako je to u nás, ale stát, takže od mnohých problémů zůstanou ušetření," domníval se Buřič.

"Varovat, to se snad nedá tak říci, ale spíš bych je upozornil na to, aby nespoléhali na gentlemanské dohody, to už se asi moc nenosí". Všechno by měli mít písemně doložené a zajištěné smlouvami," dodával Buřič.

Budou chybět lidé?

Společné budou nejspíš i problémy s dopravním zatížením lokality, které se netýká jen samotného místa, kde továrna stojí, ale také okolních obcí. V Kolíně se projevil problém s nedostavěnými dálnicemi, což výrazně zatížilo obyvatele v obcích podél hlavních silnic. Samotná TPCA se potýká také s nedostatkem kvalifikovaných pracovníků a vyšší fluktuací lidí, než jakou by si představovala, což se nejspíš v malých Nošovicích s necelou tisícovkou obyvatel projeví ještě výrazněji. Mnozí lidé dojíždějí za prací i ze severní Moravy do Kolína.

"Předpokládáme, že pokud v Nošovicích Hyundai vznikne, pak se tam skutečně část našich zaměstnanců přesune, ale nyní nedokážeme říci, jak velké množství lidí to bude. Rozhodně se nechceme nechat zatáhnout do nějaké hry a přetahování o zaměstnance," říkal při výroční tiskové konferenci šéf personalistiky TPCA Jan Doskočil.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám