Hlavní obsah

NKÚ: Zavádění evropského systému řízení železnic v Česku má zpoždění

Novinky, jas

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Zavádění transevropského železničního systému, který má zvyšovat bezpečnost i otevřít český železniční trh dalším dopravcům, vázne. Zatímco podle původních plánů měl být v roce 2016 systém ETCS na 1300 kilometrech tratí, v době prověřování Nejvyšším kontrolním úřadem (NKÚ) se jednalo o pouhých 22 kilometrů.

Foto: Jaroslav Soukup, Novinky

Za zpoždění u ETCS může dřívější vedení resortu a také pomalý vývoj technologie, uvedlo ministerstvo dopravy.

Článek

Kontroloři zjišťovali, jak v letech 2009 až 2016 ministerstvo dopravy, Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) a Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) železniční systémy budovaly.

„Kontroloři se zaměřili na komunikační systém GSM-R a zabezpečovací systém ETCS, který předává informace a pokyny strojvedoucímu či v případě potřeby umožní převzít kontrolu nad vlakem,” popsal mluvčí NKÚ.

Oba systémy by měly být zavedeny do roku 2030, nejpozději do roku 2050. Pro úspěšné a smysluplné fungování musí být zavedeny oba, což by podle odhadů mělo vyjít na desítky miliard korun.

Jak NKÚ upozornil, systém GSM-R  má přitom jednoho monopolního dodavatele. „U takového monopolu přitom vždy hrozí, že se negativně promítne do cen následně vysoutěžených zakázek a výsledek se výrazně prodraží,” připomněl NKÚ.

Jako příklad uvedl nákup  mobilních telefonů pro tento systém. „Odolnější varianty mobilního telefonu odpovídající drážním potřebám nakupovala SŽDC v rozmezí od 40 tisíc do 64 tisíc korun, mobily GSM-R pro běžný provoz přitom pořizovala za téměř stejnou cenu kolem 15 tisíc korun,” upozornil mluvčí.

Podle vyjádření ministerstva dopravy mohou za pomalé zavádění dřívější kroky resortu z let 2010 a 2011, kdy jej vedl Vít Bárta.

„Zpoždění navíc nabral i samotný vývoj a testování technologie ETCS, což brzdí plány EU nejen v České republice, ale i v ostatních státech,” citovala ČTK mluvčího ministerstva Tomáše Neřolda.

Reklama

Související články

Trať pro rychlovlaky by stála až 160 miliard

Mezi Prahou a Brnem se má v budoucnu cestovat i rychlovlaky. Bude však pro to nutné vybudovat speciální trať, která si na nákladech vyžádá 120 až 160 miliard...

Výběr článků

Načítám