Hlavní obsah

Trať pro rychlovlaky by stála až 160 miliard

Právo, Jiří Novotný

Mezi Prahou a Brnem se má v budoucnu cestovat i rychlovlaky. Bude však pro to nutné vybudovat speciální trať, která si na nákladech vyžádá 120 až 160 miliard korun. Po středečním jednání s ministrem dopravy Danem Ťokem (za ANO), šéfem Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Pavlem Surým a zástupci některých krajů to novinářům řekl premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD).

Foto: Milan Vojtek, Právo

Článek

Zda tato trať pro rychlost 250 až 350 kilometrů v hodině povede z Prahy přes Havlíčkův Brod, či Benešov, by mělo být jasné v roce 2019 na základě studie proveditelnosti, kterou nechá vypracovat SŽDC.

Z brněnské metropole má trať pokračovat do Břeclavi s návazností na Vídeň. Naopak z Prahy se plánuje rychlé železniční spojení s Německem, které má výraznou podporu saské zemské vlády. Vést má z Prahy přes Lovosice a Ústí nad Labem do Chabařovic, u nich má projít tunelem pod Krušnými horami do Heidenau a pokračovat do Drážďan a Berlína.

Až kolem roku 2035

Realizace obou projektů je ovšem podmíněna podporou německé spolkové vlády a spolufinancováním z fondů EU.

„Soutěž na zpracování studie proveditelnosti by SŽDC měla vyhlásit v březnu,“ informoval Sobotka. Jak však už dříve uvedl, se zahájením výstavby první z těchto tratí lze počítat až kolem roku 2035.

Podle Ťoka se má v Česku na výstavbu vysokorychlostních tratí vynaložit až 500 miliard korun. Tedy ještě větší částka, než kolik by stál prezidentem Milošem Zemanem tolik propagovaný kanál Dunaj–Odra–Labe pro vodní dopravu.

Výběr článků

Načítám