Hlavní obsah

Některé aerolinky nabízí letenky za korunu

Právo, Jiří Novotný

Nízkonákladové aerolinky SkyEurope a Smart Wings se spolu pustily do cenové války. Pokud jedna z nich zruší let, snaží se ta druhá postižené cestující přetáhnout konkurentovi nabídkou letenek za symbolickou jednu korunu, nebo dokonce zdarma.

Článek

Zatímco první český nízkonákladový (low cost) dopravce Smart Wings, který patří společnosti Travel Service, zahájil lety z Prahy už v květnu 2004, slovenský SkyEurope je v Ruzyni nováčkem. Základnou se pro něj pražské letiště stalo teprve 10. dubna, tedy před třemi týdny. [celá zpráva]

Mezi oběma dopravci se ihned rozhořel nebývalý konkurenční boj. Společnost SkyEurope přišla pro lety z Prahy do Amsterodamu, Paříže, Nice, Milána, Říma, Neapole a Barcelony s letenkami za cenu začínající od 290 korun. Smart Wings na to reagovaly prudkým zlevněním svých nejlacinějších letenek z 990 na pouhých 190 korun. A po vzoru SkyEurope zrušily i palivový příplatek.

Smart Wings nabízí i lehké občerstvení

Dalším trumfem Smart Wings má být vyšší kultura cestování, pro low cost dopravce zatím naprosto neobvyklá. "Na palubách letadel Smart Wings začneme teď v květnu cestujícím nabízet i lehké občerstvení a studený nealkoholický nápoj v ceně letenky," sdělila mluvčí Travel Service Vladimíra Dufková.

Ruzyňské letiště odbavilo loni 10,8 miliónu pasažérů a přes dva milióny z nich přepravily nízkonákladové aerolinky. Letos by v Ruzyni měl počet odbavených dosáhnout 11,5 miliónu. Nyní na jaře z ní létá už 57 leteckých společností do 117 měst.

Podle generální ředitelky Letiště Praha Hany Černochové zbývá ještě prostor pro další expanzi nízkonákladových dopravců. "Očekává se, že v roce 2010 by se mohli na evropském trhu letecké dopravy podílet i více než 30 procenty," uvedla.

Hrozí opět stagnace

Otázkou ovšem je, zda světová letecká doprava neupadne do podobné stagnace, jakou zažila po 11. září 2001, kdy teroristé zaútočili na USA. Podle údajů mezinárodní asociace IATA se totiž loni rozvoj letecké dopravy prudce zpomalil. Zatímco v roce 2004 přeprava osob meziročně stoupla o 15,3 procenta, v loňském roce o 7,6 procenta a letos se očekává už jen pětiprocentní vzestup.

Stále tvrdší konkurence, která na trhu panuje, ovlivňuje i činnost Českých aerolinií (ČSA). Ty za letošní první čtvrtletí přepravily 1,01 miliónu pasažérů, jen o 4,3 procenta více než ve stejném období loni.

Na otázku Práva, jak budou České aerolinie reagovat na cenovou válku mezi nízkonákladovými dopravci, prezident ČSA Radomír Lašák už dříve odpověděl: "Uvidíme, jak dlouho SkyEurope a Smart Wings s tak nízkými cenami vydrží. Pro nás nejsou low cost dopravci přímým konkurentem. Cestující ČSA od nás žádají jinou kvalitu služeb."

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám