Hlavní obsah

Nejvyšší most v Praze je světovým unikátem

Novinky, Tomáš Holý

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Praha

Budovaný obchvat kolem hlavního města se může pochlubit několika unikáty. Jedním z nich je most přes Lochkovské údolí u Radotína, jenž bude nejvyšší stavbou svého druhu v Praze. Jak po architektonické stránce, tak zejména po technické stránce bude patřit mezi světové rarity, protože 461 metrů dlouhý kolos budou podpírat šikmé pilíře, což u takovéhoto typu stavby není obvyklé.

Článek

Ocelová konstrukce, která je součástí jihozápadní části okruhu, překlenula údolí u obce Lochkov teprve před měsícem. Kromě šikmých pilířů patří mezi rarity i to, že most byl ze strany postupně vysouván nad údolím ve výšce 65 metrů. Přestože jde o pětiproudový úsek dálnice, nebudou vozovku tvořit dvě oddělené části, jak tomu je obvykle, ale jeden celek.

Právě nyní se stavbaři připravují na lití betonu. Z něj se vytvoří obří deska o šířce až 37 metrů, na které povede vozovka. „Na ocelovou konstrukci bylo použito 4700 tun oceli. Na desku se použije 5700 kubíků betonu,“ popsal Novinkám vedoucí projektu Pavel Mařík ze společnosti Bögl a Krýsl. Ta se společně s firmami Hochtief a Strabag podílí na vybudování jihozápadní části silničního okruhu kolem Prahy. Komunikace spojí D1 a D5.

Podle Maříka bude mít celá stavba hmotnost zhruba dvacet tisíc tun. Práce se ubírají rychlým tempem, začalo se v roce 2007 a hotovo by mělo být již příští rok. Jen pro představu - unikátní šikmé pilíře se budovaly zhruba čtyři a půl měsíce. Pro vysunutí mostu však bylo potřeba postavit i dva svislé. Ty ční do výšky 55 metrů a postaveny byly za dva týdny. Nakonec budou ale zbourány, až bude most kompletní.

Most bude kromě asfaltu a pod ním betonové desky celý z oceli. Jak se tedy zabrání případné korozi? „Konstrukce se nejprve celá pozinkuje. Následují tři speciální nátěry, které korozi zabrání,“ vysvětlil Mařík z firmy Bögl a Krýsl. Dodal, že zabezpečení proti korozi přijde u tak velké stavby řádově na desítky miliónů korun.

Foto: Kamila Slavíková s využitím mapy.cz, Novinky

Most přes Lochkovské údolí je součástí obchvatu Prahy.

Obchvat plný rarit
Krom nejvyššího mostu v hlavním městě se obchvat může pochlubit i dalšími zajímavostmi. Několik set metrů od Lochkova se totiž řidiči po zprovoznění stavby dostanou na takzvanou Lahovickou estakádu. Ta je nejdelším mostem v ČR, měří přes dva kilometry.

Reklama

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám