Hlavní obsah

Nákupní horečka se před vstupem do EU nekonala

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

PRAHA

Tržby maloobchodníků se v dubnu meziročně zvýšily o 2,9 procent. Na jejich vývoj měl vliv především rostoucí prodej motorových vozidel, hlavně těch ojetých, a také prodej textilu a obuvi. Výsledky v úterý zveřejnil Český statistický úřad (ČSO).

Foto: KÚ Plzeňského kraje

12. 11. byl otevřen zkušební úsek silnice II/204 Kaznějov – Mrtník, kde byly vyměněny asfaltové vrstvy vzniklé z vyfrézovaného asfaltového R-materiálu

Článek

"Tržby za prodej motorových vozidel vzrostly o 4,3 %, a to i přes pokles počtu prodaných nových automobilů. Naopak klesly tržby za opravy automobilů (o 2,5 %)," uvedl ČSO.

Výdělky klesly obchodníkům, kteří prodávají pohonné hmoty. Což se stalo poprvé od února 2001.

Podle analytika Komerční banky Jana Vejmělka za pokles prodeje nových aut může čekání lidí na příznivější ceny a také to, že lidé si auta nakoupili už před vstupem do EU. V době, kdy se očekávají výraznější změny, prodej stagnuje.

Tržby v dubnu vzrostly jen mírně

V porovnání s březnem 2004 vzrostly čtvrtý měsíc tržby o 1,7 procent.

Dubnové výsledky měly odrazit případnou nákupní horečku, kterou se někteří prodejci snažili vyvolat infomacemi, že některé zboží, hlavně potraviny, po vstupu do EU zdraží.

"Žádná nákupní horečka před vstupem do EU se v ČR oproti Polsku nekonala. České domácnosti nejvíce utrácely v dubnu za nepotravinářské zboží jako například oděvy, obuv, potřeby pro domácnost či ojetá auta," uvedla analytička České spořitelny Helena Horská.

Velké obchody vydělávají stále víc

Nejvíce se zvýšily tržby podniků se 100 a více zaměstnanci, naopak podnikatelé bez zaměstnanců utržili o 9,3 procent méně než ve stejném období roku 2003.

"Drobní maloobchodníci, kteří jen velmi těžko mohou cenou konkurovat velkým supermarketům, ztrácí podíl na trhu a jejich tržby jsou stále nižší a nižší," uvedla Horská.

Lidé se podle ní naučily využívat nejrůznějších slev, a proto také rostou hlavně tržby ze zboží, které zlevňuje. Výdělky prodejců textilu a obuvi, kterých se slevy často týkají, tak vzrostly téměř o 15 procent. Prodejci potřeb pro domácnosti vydělali o 12,5 procenta více než loni.

Reklama

Související témata:

Související články

Maloobchodní tržby se vrátily k růstu

Tržby maloobchodů v únoru úspěšně překonaly lednový propad a v únoru se meziročně zvýšily o 2,3 procenta. Na růstu se nejvíce podílely tržby motoristů,...

Výběr článků

Načítám