Hlavní obsah

Na jízdní kola jsou pořadníky, čeká se i měsíce

Kvůli nedostatku součástek a problémům s dovozem především z Asie rostou ceny jízdních kol a elektrokol. Na některé modely zákazníci musejí čekat i několik měsíců a v některých obchodech už mají na kola pořadníky. Plánuje-li tedy zákazník koupi k Vánocům, má nejvyšší čas, pokud už není pozdě.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační foto

Článek

Situace se u jednotlivých prodejců výrazně liší. Někteří ubezpečují, že díky předzásobení mají skladem dostatek kol a zdražování odkládají až na další sezonu, u jiných poptávka výrazně převyšuje nabídku.

Zájem o kola začal výrazně růst loni kvůli pandemii covidu. Lidé je pořizovali nejen pro volný čas, ale nezřídka i pro práci, jako třeba kurýři. Už před rokem byl zoufalý nedostatek komponent od japonského výrobce Shimano.

Ani teď není situace lepší. „Je dokonce o něco horší než loni, protože poptávka neustále roste a výrobci komponent stále nestihli dohnat obrovská zpoždění z loňska. Do toho přijímají objednávky už na sezonu 2024, v některých případech i na další sezony,“ popsal Právu Tomáš Hájek ze společnosti Bike Fun International, která patří mezi největší tuzemské výrobce kol.

Posázaví má být protkané cyklostezkami

Cestování

V Kopřivnici vyrábějí značky Superior nebo Rock Machine. Ze stovek potřebných součástek téměř vždy na nějaké čekají, výroba vázne a zákazníci čekají.

„Záleží na konkrétním modelu, ale u některých kol se bavíme o zdržení v řádu vyšších měsíců. Dodavatelská krize je globální. Na kola se nyní stojí fronty a obchodníci vypisují pořadníky,“ dodal Hájek.

Firma zdražila zhruba o 10 procent, což prý odráží zdražení dílů, materiálů a dopravy jen zčásti. V poslední době výrazně podražil hliník i kaučuk, rostou a porostou ceny energií.

„Zdražování kol je celosvětové, lidé i kvůli pandemii více jezdí a kapacity továren nejdou z roku na rok zdvojnásobit,“ sdělil Právu Jiří Píša, produktový manažer společnosti Progress Cycle dovážející do ČR kola značky Giant.

I on odhaduje zdražení v průměru o desetinu. Prodejce kol Bikero přiznává, že také bojoval s prázdnými sklady a dovezená kola prodával obratem, teď mu ale dorazily zpožděné jarní objednávky.

Metr a půl od cyklisty. Pro řidiče bude platit nové pravidlo od ledna 2022

Domácí

„Aktuálně máme na skladě i kola s komponenty Shimano, zákazník tak čekat nemusí. Podle informací od našich dodavatelů však objednací lhůty na komponenty Shimano běžně atakují hranici 400 až 500 dní a v některých extrémních případech překročily i hranici tisíce dní. Situace se tak pravděpodobně nezlepší ani příští sezonu,“ řekl Právu ředitel Bikera Martin Kudrna.

Podle Jakuba Ditricha, šéfa Ekolo.cz, je situace obtížná, nicméně výroba kol je dynamičtější než třeba automobilový průmysl, a zákazník tak dlouho čekat nemusí.

„Některým značkám zásoby konkrétních modelů došly, ale zase jiné značky až teď získaly komponenty a začínají uvádět nové modely na trh. Takže objektivně řečeno, výběr elektrokol je skutečně ve všech segmentech dostatečný,“ soudí Ditrich. S nedostatkem dodávek elektrokol se v první polovině roku potýkal i Mountfield, v srpnu se ale povedlo navýšit výrobu.

„Nyní vyrábíme 300 až 400 elektrokol denně, a tudíž je pravidelně dodáváme do všech našich prodejen v Čechách i na Slovensku,“ uvedla mluvčí firmy Kateřina Böhmová.

Anketa

Měli jste v posledním roce problém sehnat nové jízdní kolo?
Ano
29,7 %
Ne
70,3 %
Celkem hlasovalo 1972 čtenářů.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám