Hlavní obsah
Bourání mostu na 162. kilometru dálnice D1 u Velké Bíteše Foto: Milan Vojtek, Právo

Modernizace dálnice D1 je nejlepší řešení, zjistili analytici ČVUT

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) udělalo dobře, když rozhodlo o modernizaci dálnice D1. Zvolená varianta výměny povrchu a rozšíření komunikace o 75 centimetrů je v současných podmínkách výhodnější než okamžité rozšíření dálnice na třípruhovou nebo než lacinější oprava fragmentací, kterou navrhoval podnikatel Radim Jančura. Vyplývá to z analýzy rizik, které pro ředitelství zpracovala dopravní fakulta ČVUT.

Bourání mostu na 162. kilometru dálnice D1 u Velké Bíteše Foto: Milan Vojtek, Právo
Modernizace dálnice D1 je nejlepší řešení, zjistili analytici ČVUT

Zvolená varianta je sice dražší a komplikovanější než fragmentace, ale po výměně vozovky nebude nutné do komunikace dlouhodobě investovat.  Ministerstvo dopravy odhaduje cenu na necelých 15 miliard korun. Metoda fragmentace betonových bloků a jejich přetažení silnější vrstvou asfaltu by podle Jančury vyšla na zhruba 5 miliard korun.  Požadoval dokonce okamžité zastavení tendrů na opravy prvních úseků. Fragmentace by ale po deseti až patnácti letech vyžadovala rozsáhlejší investici v podobě obnovy opravy asfaltového povrchu.

Navrhované rozšíření vozovky do středního dělícího pásu na místo do stran by znamenalo riziko možného proražení svodidel kvůli nedodržení potřebné šířky pásu a rozestupu mezi svodidly. Kvůli tomu by varianta neumožňovala vyčerpat zhruba osm miliard korun z fondů EU.

Studie vycházela z hodnocení 39 odborníků z ČVUT, Vysokého učení technického v Brně, Centra dopravního výzkumu, projekčních firem i Sdružení automobilových dopravců Česmad Bohemia.

Spory trvají

Podle ředitele poradenské firmy Mott Macdonald Jiřího Petráka, který je zastáncem fragmentace, je ale studie neobjektivní kvůli návodně položeným otázkám.
Generální ředitel ŘSD Pavel Kočica naopak považuje výsledek studie za důležité potvrzení toho, že ŘSD v opravách postupovalo správně.

Dálnice o třech pruzích bude při stávajícím nárůstu dopravy potřebná nejprve v roce 2040, nynější modernizace s možným budoucím rozšířením přesto počítá a předpokládá stavbu nových mostů v šířce odpovídající šestipruhové komunikaci.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků