Hlavní obsah

Letový provoz nad Českem roste nejrychleji v Evropě

Novinky, Jiří Novotný, Právo

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

PRAHA

Provoz ve vzdušném prostoru České republiky se za letošních prvních deset měsíců zvýšil meziročně o šestnáct procent. Je to podstatně větší nárůst než v jiných evropských zemích, kde počet přeletů letos stoupl v průměru o čtyři procenta.

Foto: Jana Matějíková

přehrada Olešná

Článek

"Například v srpnu jsme zaznamenali růst pohybů letadel o 21 procent a v říjnu dokonce o 26 procent. Za celý rok očekáváme 425 tisíc pohybů letadel nad ČR," informoval generální ředitel státního podniku Řízení letového provozu ČR (ŘLP) Petr Materna. Za celý loňský rok přistálo na mezinárodních letištích v Praze-Ruzyni, Brně-Tuřanech, Ostravě-Mošnově a Karlových Varech 63 700 letadel, což byl ve srovnání s rokem 2001 vzestup o 10,8 procenta.

Ruzyně odbavila 6,3 miliónu cestujících, a letos by počet odbavených měl již překročit hranici sedmi miliónů. Na otázku Práva, čím si takový zájem leteckých společností o Česko vysvětlit, Materna odpověděl: "Světová letecká doprava se už vzpamatovala z hluboké krize, do níž se propadla po útoku teroristů na USA v září 2001. Ještě větší roli však hraje fakt, že poplatky za provoz v českém vzdušném prostoru jsou páté nejlevnější mezi 28 státy organizace Eurocontrol.

Mnozí z leteckých dopravců tak volí raději o pár minut delší cestu nad ČR za nižší poplatek, než dražší, i když kratší trasu přes Rakousko či Německo."

Za přelety letounů NATO se neplatilo

Už v roce 2002 zmrazilo ŘLP ceny za poskytované traťové, navigační, přibližovací a letištní služby. Od letošního 1. července pak cenu jako jediné v Evropě snížilo z 230 korun za tunu maximální vzletové hmotnosti letadel na 222 korun, a v příštím roce to už bude jen 220 Kč. Přesto tržby ŘLP stoupají.

Do zmíněného počtu pohybů letadel nezahrnuje ŘSD sportovní a další malé stroje, pokud létají ve výškách do 600 metrů. V této statistice jsou naopak zahrnuty vojenské letouny. Tedy i britské a americké bombardéry a transportní stroje, které v průběhu války v Iráku přelétaly území naší republiky. Provoz ve vzdušném prostoru ČR stoupl v souvislosti s iráckým konfliktem jen zhruba o čtyři procenta.

Americká a britská letadla podléhala civilním předpisům. Jejich lety řídili dispečeři ŘLP, jimž spojenci poskytovali své letové plány. Na dotaz, kolik spojenci za tyto přelety ŘLP zaplatili, Materna uvedl: "V rámci reciprocity jsme jim služby poskytovali bezplatně. Kromě strojů NATO mají výjimku ze zpoplatnění i česká vojenská letadla. V budoucnu však nám už bude stát tyto služby kompenzovat."

Na nové středisko čtyři miliardy korun

Agentura CRA Rating Agency udělila Řízení letového provozu mezinárodní rating A plus. Sdělil to ředitel agentrury Pavel Vinš. Jak zdůraznil, vyšší rating společnost v Česku nemůže dostat. Ovlivnil to fakt, že ŘLP je monopolním poskytovatelem služeb řízení letového provozu. Loni zisk ŘLP stoupl o 28,6 procenta na 192,8 miliónu korun. Finanční stabilitu tohoto státního podniku neohrozí podle CRA ani čtyřmiliardová investice do nového střediska řízení letového provozu v Jenči, jehož stavba byla zahájena letos v červnu. Dokončeno má být v roce 2006.

Reklama

Související články

ČSA zvyšují počet letů

České aerolinie (ČSA) plánují za zimní sezónu přepravit 1,3 miliónů cestujících, o 27 procent více než v té minulé. Podmínky pro to si vytvořily v zimním...

Výběr článků

Načítám