Hlavní obsah

Rodinná firma končí. Podvodný e-shop vytvoří raz dva umělá inteligence

4:48
4:48

Poslechněte si tento článek

E-shopy s módou lákají na dojemný rodinný příběh či výprodej, ale pak zboží nepošlou a nevrací peníze. Česká obchodní inspekce i spotřebitelské organizace varují před nákupy na anonymních e-shopech. Rizikových obchodů přitom razantně přibývá, když jejich zakládání ulehčuje i umělá inteligence.

Foto: repro Novak Fashion

Kde se nachází butik z fotografie, firma na opakovaný dotaz neprozradila.

Článek

„Zavíráme, zničila nás větší konkurence, odcházíme do důchodu, a proto nabízíme výhodný výprodej“. Na takové příběhy lákaly už začátkem roku e-shopy Novak Praha nebo Jana Praha, které kupující vzápětí hlásili inspekci jako podvodné. Nyní přes sociální sítě útočí na zákazníky další velmi podobně vyhlížející e-shop Novak Fashion Praha.

„V roce 2015 se Petra, Lucie a Jan Novákovi rozhodli proměnit svou společnou vášeň pro módu v jedinečný butik: Novák Fashion Praha,“ hlásají stránky obchodu s vyobrazenou trojicí mladých lidí před butikem v historické budově.

Kde přesně se prodejna nachází, je ale záhadou. Na dotaz Novinek odeslaný na kontaktní e-mail přišla po několika dnech jen automatická odpověď.

„Děkujeme za váš e-mail. Obdrželi jsme jej v pořádku a náš tým pro vás začne okamžitě pracovat. Odpovíme vám do dvanácti až dvaceti čtyř hodin.“ K tomu, zda je snímek prodejny skutečný, anebo vytvořený počítačovým programem, ani slovo.

Adresa není ani na webu obchodu, telefonický kontakt rovněž schází a v podrobných podmínkách figuruje jen kontakt na údajného provozovatele v Nizozemsku.

Podvod, stěžují si zákazníci

„E-shop Novak Fashion má podobnou grafickou podobu i podobnou facebookovou stránku jako stránky novak-praha.cz a novakpraha.com, které jsou uvedeny na seznamu rizikových e-shopů,“ sdělil František Kotrba, mluvčí České obchodní inspekce.

Ta sice konkrétní podání spotřebitelů na Novak Fashion neeviduje, ale lidé si stěžují přímo na facebookových stránkách obchodu.

„Je to podvod, zboží dorazilo nekompletní, kvalita příšerná, požadují vrácení zboží do Číny. Nedoporučuji,“ ozvala se veřejně například zákaznice Olga Schlöglová. Podle některých lidé zboží vůbec nedorazilo.

„Troufám si konstatovat, že e-shop Novak Fashion vykazuje znaky, které mohou vzbuzovat důvodné podezření na podvodné jednání,“ sdělil Novinkám předseda Sdružení obrany spotřebitele Ondřej Zelenka.

Zdůraznil, že chybějící ověřitelný kontaktní údaj včetně telefonního čísla je v rozporu s předpisy o ochraně spotřebitele a ztěžuje možnost domáhat se práv v případě problémů s dodáním zboží nebo uplatněním reklamace.

Výrazné slevy a výprodeje

Nabídka e-shopu podle Zelenky také působí podezřele. Stránky lákají na výrazné slevy, výprodeje a akce spojené s ukončením činnosti. Tyto prvky využívají falešné webové obchody často. Jejich cílem je vyvolat v zákazníkovi dojem výhodné nabídky a přimět ho k rychlé platbě předem.

Martin Pitron, správce služby Vasestiznosti.cz spotřebitelské organizace dTest, ví o řadě stížností na zmíněný e-shop s podobným názvem novakpraha.com. Ten láká na slevy z důvodu údajného uzavírání rodinné prodejny. „Prakticky stejný způsob využívá i stránka jana-praha.cz,“ upozornil Pitron.

„V současnosti tento trend bezesporu roste i díky četným reklamám na sociálních sítích a jednoduchosti vytvoření těchto stránek či pozitivních komentářů k nim i s pomocí AI, tedy umělé inteligence,“ poznamenal.

Jeden rizikový e-shop denně

Podle mluvčího Kotrby přibývá na seznamu rizikových e-shopů na webu České obchodní inspekce zhruba jeden obchod denně.

Inspekce na seznamu aktuálně varuje například před stránkou modnidumpraha.cz. Podání spotřebitelů z loňského, případně letošního roku, eviduje i na e-shopy podobného názvu jako modni-dum.cz či modni-dum-novak. Před nimi inspektoři varovali v nedávných týdnech. Facebookové stránky těchto obchodů ovládají správci ze zemí jako Nizozemsko nebo třeba Filipíny.

Jak může spotřebitel poznat rizikový e-shop? Takové obchody obvykle požadují platbu kartou nebo na účet předem a přitom často nenabízejí možnost dobírky.

Ale ne vždy tomu tak je, rovněž dobírka může klamat. Stává se i to, že zákazník po rozbalení zásilky zjistí, že dorazilo zcela odlišné zboží nebo v mizerné kvalitě.

Spotřebitel má při nákupu online u podnikatelů ze všech zemí EU právo na odstoupení od smlouvy bez udání důvodu do čtrnácti dní. U rizikového e-shopu však po odeslání zboží zpět nemá jistotu, že mu vrátí peníze.

V takovém případě by se měl pokusit o možnost reklamace u své banky a zažádat si o takzvaný chargeback, tedy vrácení peněz od obchodníka zpět na kartu. Některé banky tuto možnost nabízejí i v internetovém bankovnictví. Je nutné mít doklad k nákupu.

Pokud ani to nepomůže, nezbývá zákazníkům nic jiného než se obrátit na policii a nahlásit podezření na podvod.

Výběr článků

Načítám