Hlavní obsah
Muž prochází před reklamou Japan Post v Tokiu. Foto: Thomas Peter, Reuters

Japonsko vydá akcie pošty na burze, jde o rekordní nabídku za desítky let

Japonská poštovní společnost Japan Post Holdings chce z připravované primární veřejné nabídky (IPO) akcií získat až 1,39 biliónu jenů (276,5 miliardy korun). Vstup firmy na burzu bude jedním z největších burzovních debutů v letošním roce a jednou z největších primárních nabídek akcií v Japonsku za posledních více než 30 let, uvedl server BBC.

Muž prochází před reklamou Japan Post v Tokiu. Foto: Thomas Peter, Reuters
Japonsko vydá akcie pošty na burze, jde o rekordní nabídku za desítky let

Cílem prodeje akcií je podpora japonské ekonomiky a akciového trhu. Japonská ekonomika ve druhém čtvrtletí zaznamenala pokles, což byla velmi nepříznivá zpráva pro vládní reformní politiku. Mluvčí japonské vlády Jošihide Suga uvedl, že nabídka akcií má povzbudit přesun úspor z bankovních účtů na akciový trh.

Zhruba 80 procent z nabízených akcií japonské pošty bude určeno domácím investorům. Pošta vstoupí na burzu společně se svou bankou a pojišťovnou a primární nabídka by se měla uskutečnit na počátku listopadu. Každá ze společností by měla nabídnout v rámci primární nabídky asi deset procent akcií.

Poště patří i největší banka a pojišťovna

Japan Post má 195 000 zaměstnanců a provozuje 24 000 poštovních úřadů. Pod kontrolou má také ústav Japan Post Bank, což je největší banka v Japonsku, a největší pojišťovnu Japan Post Insurance. V únoru firma oznámila, že chce za 5,1 miliardy USD (122,2 miliardy Kč) koupit australskou Toll Holding, největší přepravní a logistickou společnost v oblasti Asie a Tichomoří.

Japonská vláda plánuje, že v poště postupně prodá až dvoutřetinový podíl. V poštovní bance a spořitelně by v několika fázích chtěla prodat poloviční podíl, v případě zájmu možná i celý.

Japonsko v posledních desetiletích zprivatizovalo několik bývalých státních monopolů, včetně železnic, telekomunikační firmy a výrobce cigaret.

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.

Reklama

Výběr článků