Článek
Přestavba železničního uzlu je v Brně diskutovanou otázkou a bude jí předcházet i referendum. Lidové hlasování vyvolala Koalice nádraží v centru, která bojuje za opravu železnice při ponechání hlavního nádraží v současné poloze. Právě o poloze nádraží by měli Brňané v hlasování rozhodnout.
Vedení Brna prosazuje výstavbu nové nádražní budovy, která by měla být zhruba 800 metrů jižněji než nyní. Náměstka brněnského primátora Petra Zbytka Jahnův postoj překvapil. Připomněl, že v roce 2002 vláda vyjádřila přesunu nádraží podporu. "Pokud to vláda v roce 2004 změní, je to její rozhodnutí, a nevím, co k tomu říci," řekl Zbytek. Odhadované náklady na přestavbu činí asi 20 miliard korun.
Podle Zbytka vláda před lety podpořila přesun nádraží s tím, že celý projekt přestavby železničního uzlu je možný jen při vícezdrojovém financování. Peníze na ně mají jít z Brna, Jihomoravského kraje, od státu a z Evropské unie. Zbytek tvrdí, že ustoupí-li vláda od účasti na přestavbě železničního uzlu, neuskuteční se v Brně nic, ani rekonstrukce nynějšího nádraží. Brno samo nemůže tak velký projekt finančně utáhnout, dodal.
Odsun zkomplikuje dopravu
Brňané budou o případném odsunu nádraží v referendu hlasovat 9. října. Aby byly výsledky referenda mezi Brňany závazné, musí přijít k volebním urnám nejméně 159 tisíc brněnských voličů.
Odpůrci odsunu upozorňují na to, že stěhování nádraží prodlouží a zkomplikuje cestování hromadnou dopravou, navíc podle nich na mnoho let vyčerpá městskou pokladnu. Příznivci tvrdí, že odsun umožní nejen to, aby nádraží využívaly moderní vlakové soupravy, ale měl by také přispět k rozvoji centra města.