Hlavní obsah

Firmy na předváděcích akcích dál odírají seniory, ČOI rozdávala pokuty

– Praha

Zhoršení už tak alarmující situace v souvislosti s předváděcími akcemi zjistili pracovníci České obchodní inspekce (ČOI). Od letošního ledna do března provedli 113 kontrol, při nichž porušení předpisů zjistili v 92 případech. Pořádajícím firmám pak uložili 37 pokut v celkové výši 5,355 miliónu korun.

Foto: Dana Kysučanová, Novinky

Ilustrační foto

Článek

Výsledky kontrol jsou opravdu na pováženou, neboť poměr počtu kontrol a porušení nějakého předpisu odpovídá téměř 82 procentům případů, a to včetně agresivních praktik.

„Nekalých obchodních praktik na předváděcích akcích, včetně agresivních, přibylo,“ sdělil ústřední ředitel ČOI Vladimír Velčovský.

Největší újmu utrpí opakovaně především účastníci z řad seniorů, na které jednotlivé firmy cílí nejvíc. Může se jednat například o fiktivní výhry, za které musejí výherci nakonec zaplatit, nebo tzv. VIP klubové či členské karty.

„Tyto praktiky uplatňované vůči důvěřivým seniorům zaslouží maximální výši pokut a zrušení živnostenského oprávnění, což jsme navrhli v uplynulých týdnech ve třech případech: 1. České reklamní společnosti, společnosti Czech Reisen a také u podnikatele Františka Tůmy z Prahy,“ doplnil ústřední ředitel s tím, že další mohou následovat.

Většinou nekalé obchodní praktiky 

Kontroly probíhaly přímou účastí inspektorů na předváděcích akcích, na základě podnětu spotřebitele následnou kontrolou a také za pomoci svědeckých výpovědí přímých účastníků, v případech podezření na užití nekalých obchodních praktik v průběhu předváděcích akcí.

Nejčastěji se setkali inspektoři s porušením zákona o ochraně spotřebitele. Většinou se v rámci porušení tohoto zákona jednalo o některou z forem nekalých obchodních praktik, včetně agresivních.

Placení za výhru

„Ty spočívaly zejména ve vytváření klamného dojmu, že spotřebitel vyhrál nebo vyhraje, pokud bude jednat určitým způsobem, ačkoliv ve skutečnosti žádná taková výhra nebo výhoda neexistovala nebo pro její získání musel spotřebitel vynaložit finanční prostředky,“ vysvětlila mluvčí ČOI Miloslava Fléglová.

Dále inspektoři odhalili klamavé praktiky nebo nedostatky v poskytování informací o podmínkách uplatnění práva z odpovědnosti za vady prodané věci, včetně samotného reklamačního řízení.

Přehled nejvyšších pravomocně uložených pokut za období od 3. ledna do 31. března 2013
Název kontrolované společnosti/osobyvýše pokut (v Kč)
1. Česká reklamní společnost1 794 000
Reklamní společnost Senior520 000
Czech Reisen500 000
Agentura Zákoutí400 000
František Tůma300 000
VERDANO115 000
Global Innovation (dříve Swiss Natur Solution)80 000
Endemos distribution59 000
MABELO INVEST50 000
David Zauer50 000
Vaše zdraví50 000
Zdroj: ČOI

Reklama

Výběr článků

Načítám