Hlavní obsah

Finanční ztráty cestovek v Egyptě by se neměly projevit na cenách zájezdů

Novinky, Klára Fischleinová

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Bezpečnostní situace v Egyptě se dotkla desítek českých turistů, kteří se museli předčasně vrátit z letní dovolené, a to i přesto, že tam někteří chtěli zůstat na vlastní nebezpečí. Aktuální dění okomentoval pro Novinky Jan Papež, místopředseda Asociace cestovních kanceláří. Mimo jiné řekl, že by se velké finanční ztráty cestovek neměly promítnout do ceny budoucích zájezdů.

Foto: Ondřej Kořínek, Novinky

Ilustrační foto

Článek

Do jaké míry se cestovní kanceláře musí řídit prohlášením ministerstva zahraničí?

Prohlášení ministerstva zahraničních věcí není pro cestovní kanceláře závazné. Ale pokud se jedná o tak závažné varování, jakým bylo toto, nemohou se cestovní kanceláře tvářit, že se nic neděje. Vedení jednotlivých cestovních kanceláří musí velmi pečlivě zvážit, zda se takovým varováním řídit bude a jak na něj bude reagovat. Pokud některá kancelář dojde k závěru, že je situace již za hranou jejich vnitřních pravidel, má plné právo zájezdy zrušit a začít klienty repatriovat.

Jak si teď mají počínat turisté, kterým byla zkrácena dovolená? Mohou se dožadovat jiného zájezdu nebo finanční kompenzace?

Klienti si musí v první řadě uvědomit, že cestovní kancelář jednala a jedná v zájmu jejich bezpečnosti. Nikdo z nás si nepřeje, aby se někomu něco stalo, ale pokud by byl zraněn jediný turista, situace by vypadala ihned úplně jinak. Klienti, kterým byla zkrácena dovolená, neztrácejí možnost reklamace. V rámci reklamačního řízení mohou žádat o kompenzace a je to na jejich vyjednávání s cestovní kanceláří, popřípadě na rozhodnutí soudu.

Podle jakého klíče byli vybíráni ti, kteří se vrátí domů dříve a kteří později?

Výběr klientů k repatriaci je vnitřní záležitostí jednotlivých cestovních kanceláří a mně nepřísluší to jakkoliv komentovat.

Mnoho turistů si stěžuje, že v letoviscích byl klid a k odletu tedy nevidí důvod. Lze nějak jednoduše vysvětlit, proč k jejich rychlé repatriaci došlo?

Pokud se podíváte na chronologii událostí, které se přihodily za poslední dva týdny, uvidíte, že situace se zostřovala a blížila k přímořským letoviskům. Musíme respektovat, že se některé cestovní kanceláře za takových okolností rozhodly své klienty repatriovat. Například Finsko repatriovalo své turisty ještě o dva dny dříve a Rakousko o jeden den dříve. Zároveň ovšem musíme respektovat i rozhodnutí kanceláří, které v Egyptě své klienty nechaly.

Těm, kterým byl předem zájezd zrušen, nabízely cestovky většinou jinou dovolenou dle výběru. Máte informace o tom, jakou lokalitu volí turisté místo Egypta nejčastěji?

Výběr lokalit je omezen tím, že se jedná o naprostý vrchol sezóny, a tím, že nové destinace nehledají jen české cestovní kanceláře, ale v podstatě celá Evropa. Zatím je největší zájem o Turecko, Tunisko, Řecko a Bulharsko.

Menším cestovním kancelářím, především těm specializovaným na Egypt, hrozí krach. Příkladem je jedna ze slovenských CK. Je v takto vážné situaci některá z českých cestovek?

Situace je bezesporu velmi vážná a ztráty cestovních kanceláří budou veliké. Může se stát, že to některá kancelář neustojí. Na druhou stranu je důležité poznamenat, že na našem trhu se Egyptem zabývají především velké plnoformátové cestovní kanceláře, které jsou schopné i takovou situaci zvládnout.

Jaké důsledky bude mít velká finanční ztráta, kterou cestovní kanceláře utrpí? V čem a jak se projeví?

Finanční ztráty budou mít vliv na inovace, technologickou vybavenost kanceláří apod. Trh je tak konkurenční, že se to nijak nepromítne ve zdražení budoucích zájezdů, klienti zřejmě tyto problémy nijak vnímat nebudou.

Související témata

Foto: Ondřej Lazar Krynek, Novinky
Foto: Profimedia.cz

Mešita v Istambulu v Turecku

Foto: Profimedia.cz

Bílý dóm v hlavní městě Tunisu v Tunisku

Foto: Ondřej Lazar Krynek, Novinky

Reklama

Výběr článků

Načítám