Hlavní obsah

ČSA zkusí zachránit majitelé Smartwings

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

České aerolinie mají letos oslavit 99 let, zda a v jakém stavu se dožijí stovky, je nejisté. Aktuálně i v důsledku krize letecké dopravy během pandemie koronaviru přežívají se dvěma letadly a méně než stovkou zaměstnanců. Od loňského března je firma v úpadku, soud ale povolil reorganizaci. Reorganizační plán nyní soudu představili majitelé mateřské společnosti Smartwings Jiří Šimáně a rodina Vikových, schválit jej ještě musí věřitelé.

Foto: Jan Handrejch, Právo

Ilustrační foto

Článek

I pokud se to podaří a historická značka ČSA přežije, budou fungovat „v miniaturní podobě“ a těžko mohou snít o dobách největší slávy v 60. letech minulého století, kdy měly 75 letadel a patřily mezi třicet největších aerolinek světa.

Plán je z našeho pohledu jediným možným řešením záchrany
ČSA Jiří Šimáně

„Předložený reorganizační plán je z našeho pohledu jediným možným řešením záchrany ČSA,“ uvedl Šimáně pro ČT. „Já nejsem oprávněná se k tomu vyjadřovat,“ řekla Právu mluvčí Smartwings Group Vladimíra Dufková.

Bez Číňanů

Podle devadesátistránkového reorganizačního plánu zveřejněného v insolvenčním rejstříku, o kterém informoval server Zdopravy.cz, se novým investorem v ČSA má stát na konci ledna založená firma Prague City Air.

ČSA zatím lety z Prahy do Kyjeva nepřeruší

Ekonomika

Jejím majitelem je společnost Canaria Travel, kterou vlastní Šimáně a rodina ředitele Smartwings Romana Vika. Čeští majitelé Smartwings tak mohou do ČSA vstoupit bez čínského spoluvlastníka, státní firmy CITIC.

Prague City Air poskytne ČSA vypořádací úvěr 125 mi­lionů korun, ze kterého budou vyplaceni věřitelé. Prague City Air by měla ČSA poskytnout také provozní úvěr 15 milionů korun. Vůči úvěru bude zastaven letoun Airbus A319, což je jediný stroj, který aerolinky vlastní, druhý airbus si pronajímají.

Jednali s Airbusem

Smartwings loni požádaly soud o prodloužení lhůty na reorganizační plán pro ČSA právě do letošního února. Firma potřebovala více času pro jednání s Airbusem, který patří mezi největší věřitele zadlužených ČSA. Jeho pohledávka činí 17,3 miliardy korun za neodebraná letadla, plán počítá s jejím stažením.

Smartwings jako první přistály v Antarktidě s Boeingem 737 MAX

Cestování

Hodnota nezajištěného majetku ČSA je stanovena na 253 milionů korun. Podle plánu by měly být více než z poloviny uspokojeny pohledávky dvou zajištěných věřitelů. Quiver Beta si nárokuje 55 milionů korun, Lufthansa Technik tři miliony.

Ostatní věřitelé dostanou 4,6 procenta svých pohledávek. Jak zjistilo Právo, Letišti Praha dluží ČSA stovky tisíc korun.

V příštím roce má podle plánu ČSA pomáhat pět letounů Smartwings, od druhé poloviny roku pak společnost postupně získá do dlouhodobého pronájmu čtyři nové Airbusy A220. Vyhlídky ČSA většina oslovených ekonomických analytiků nechtěla hodnotit, někteří jsou ovšem skeptičtí.

„Společnosti v podobné situa­ci běžně končí zánikem. Značka ČSA je sice historicky významná, nicméně děním v poslední době ztratila svou dobrou pověst. Dění kolem pandemie, podivná snaha o státní podporu, propouštění, spekulace o krachu a tak dále. Již se to táhne druhým rokem a značce ČSA to opravdu škodí,“ řekl Právu analytik BHS Štěpán Křeček.

Smartwings měly meziročně o 200 procent cestujících víc

Ekonomika

Také mateřská společnost Smartwings se kvůli koronavirové krizi a rušení letů ocitla v ekonomických problémech. Společnost čerpá úvěr od čtyř bank za dvě miliardy korun. 80 procent z něj kryje státní záruka prostřednictvím Exportní garanční a pojišťovací společnosti (EGAP).

Příští rok oslaví stovku
ČSA byly založeny 6. října 1923 pod názvem Československé aerolinie.
Jsou to páté nejstarší dosud fungující aerolinie na světě, starší jsou jen KLM, Avianca, Qantas a Aeroflot.
V roce 2018 koupila podíl státu a společnosti Korean Air soukromá firma Smartwings.
V březnu loňského roku byla na ČSA vyhlášena insolence.
Následně v červnu 2021 povolil soud reorganizaci.
Tento měsíc majitelé ČSA představili soudu plán reorganizace, který budou schvalovat věřitelé.

Reklama

Výběr článků

Načítám