Hlavní obsah
Lídr britské Strany pro Brexit a jeden z hlavních zastánců odchodu Británie z EU Nigel Farage v Bruselu Foto: Virginia Mayo, ČTK/AP

Analytici: Rozchod s EU víc poškodí Británii

Již teď je jisté, že na rozluce prodělají obě strany. Otázka je jen, jak velké ztráty brexit nakonec způsobí. Podle mínění většiny analytiků však odchod z EU více poškodí britskou ekonomiku.

Lídr britské Strany pro Brexit a jeden z hlavních zastánců odchodu Británie z EU Nigel Farage v Bruselu Foto: Virginia Mayo, ČTK/AP
Analytici: Rozchod s EU víc poškodí Británii

Spojenému království už nyní v důsledku vleklého „vypořádávání rozvodu“ v době ekonomického zpomalování a napětí v mezinárodních obchodních vztazích hrozí hospodářská recese.

Podle odhadu agentury Bloomberg dosáhly celkové ekonomické náklady na odchod Británie z EU už 130 miliard liber (3,9 bilionu Kč). Ekonom Dan Hanson z Bloomberg Economics stanovil náklady do konce letošního roku na 200 miliard liber (skoro šest bilionů Kč). Definitivní rozluka s EU bez dohody by pak mohla hospodářskou situaci v zemi ještě zhoršit.

Londýn ztratí pozici finančního centra

Pátá největší ekonomika na světě se už loni potýkala s odlivem investic a kapitálu. „Londýn přestává být vnímán jako světové finanční centrum. Pozice Paříže a Frankfurtu nad Mohanem se ale příliš nezlepšily. Ukazuje se, že na brexitu nejvíce získává New York, který je stále více vnímán jako hlavní centrum světového obchodu,“ říká hlavní ekonom BHS Štěpán Křeček.

Spojené království s 66 miliony obyvatel bude podle něj při jednáních s EU, které zbyde 446 milionů lidí, ve složitější pozici. „Již nyní se některé jeho firmy nechaly slyšet, že kvůli brexitu vytvoří nové pobočky v zemích EU a omezí činnost za Lamanšským průlivem,“ dodává Křeček.

Na dohodě s EU přitom závisí i ostatní smlouvy, které chce Londýn vyjednat například s USA či Indií.

Bez ohledu na brexit Velká Británie zůstane i nadále významným trhem pro řadu českých firem, například pro Škodu Auto, Spolchemii, Budvar, Preciosu či Lasvit. Mladoboleslavská Škoda, která na britský trh dodá ročně desítky tisíc vozů, se podle svého dřívějšího vyjádření připravuje na všechny možné další scénáře.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Reklama

Výběr článků