Hlavní obsah

American Airlines sází na syny Concordu

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Společnost American Airlines (AA) oznámila tento týden dohodu o nákupu celé flotily nadzvukových dopravních letadel. Podle smlouvy jich zakoupí dvacet a vyhrazuje si možnost pořídit si dalších dvacet. S těmito stroji chce AA do konce desetiletí obnovit nadzvukové lety přes Atlantik i přes další oceány.

Foto: archiv aerolinek

Letadlo společnosti American Airlines. Ilustrační foto

Článek

AA, největší aerolinie na světě podle počtu letadel, složily zálohu na nové stroje, které by měly začít sjíždět z linek od roku 2025, řekl Derek Kerr, finanční ředitel společnosti.

Letadlo Overture od firmy Boom Supersonic však zůstává konceptem na rýsovacím prkně. Firma zatím vyrobila jen malý dvoumístný testovací stroj XB-1, který má zahájit zkušební lety koncem letošního roku.

Pokud ale Boom Supersonic vše stihne, mají zakoupené stroje od roku 2029 přepravovat cestující na linkách nejen přes Atlantik, třeba z Miami do Londýna, ale také přes Pacifik, například z Los Angeles do havajského Honolulu.

„Rychlostní výhoda“

Bude to znamenat návrat nadzvukové letecké dopravy po čtvrtstoleté přestávce vyvolané vyřazením letadel Concorde v roce 2003. Nadzvukové overtury poletí dvakrát rychleji než většina dnešních komerčních letadel. Jejich cestovní rychlost se má pohybovat okolo 1,7 machu, asi 2080 kilometrů v hodině.

Při výše zmíněné rychlosti by se doba letu z Londýna do New Yorku měla zkrátit ze šesti a půl hodiny na tři a půl. Let z Londýna do Miami by už netrval přibližně devět a půl hodiny, nýbrž polovinu této doby, tedy necelých pět hodin.

První třída bude ještě luxusnější. Aerolinka nabídne bezedný kaviár

Cestování

Objednávka od AA přichází jen pár týdnů poté, co Boom Supersonic představila dohodu s americkým obranným dodavatelem Northrop Grumman o vývoji vojenské verze Overture.

Nadzvuková doprava je ve srovnání s podzvukovými lety nákladnější, protože pro dosažení vyšší rychlosti je zapotřebí více paliva. Může proto narazit na námitky ekologů v době, kdy se letecký průmysl snaží omezit emise. Boom Supersonic tomu už předem čelí tvrzením, že stroje budou používat tzv. udržitelné letecké palivo, aby se omezila produkce CO2.

Cestování má být dokonce levnější

Letadlům od Boom Supersonic se přezdívá „synové Concordu“ v narážce na nadzvukové dopravní letadlo, které společně vyvinuly Británie a Francie. Concordy byly ale poněkud rychlejší než overtury. Pohybovaly se rychlostí 2,04 machu (asi 2500 km/h).

Etiopské letadlo minulo letiště, oba piloti usnuli

Svět

Boom Spersonic doufá, že na rozdíl od concordů, s nimiž se létalo v letech 1976 až 2003, budou lety s využitím overtur cenově dostupnější. Blake Scholl, generální ředitel společnosti, řekl­ webu ABC News, že letenky mohou stát čtyři až pět tisíc dolarů (96 720 až 121 tisíc korun), zatímco na concordy by v cenách z loňska vyšly na 13 tisíc dolarů. (314 340 korun).

Menší objednávky na dosud nevyráběné overtury zadaly již i firmy United Airlines a Japan Airlines.

Reklama

Výběr článků

Načítám