Hlavní obsah
Automobilka již čelí řadě žalob, ve kterých investoři tvrdí, že je vedení Volkswagenu včas neinformovalo o podvodech kolem měření emisí. Foto: Suzanne Plunkett, Reuters

Akcionáři Volkswagenu chtějí odškodnění 230 miliard korun, začal soud

V německém Braunschweigu v pondělí začal soudní proces, který má rozhodnout, zda finanční společnosti Deka Investment náleží odškodné od automobilky Volkswagen v souvislosti s emisní aférou. Podobný požadavek vzneslo i dalších asi 1700 investorů, kteří drží akcie koncernu. Celkem požadují devět miliard eur (230,9 miliardy korun).

Automobilka již čelí řadě žalob, ve kterých investoři tvrdí, že je vedení Volkswagenu včas neinformovalo o podvodech kolem měření emisí. Foto: Suzanne Plunkett, Reuters
Akcionáři Volkswagenu chtějí odškodnění 230 miliard korun, začal soud

Jde o takzvaný vzorový proces, jehož výsledek rozhodne i o odškodném v případech ostatních akcionářů.

Stěžovatelé tvrdí, že Volkswagen pozdě informoval o manipulacích s emisemi, a proto od roku 2009 nakupovali akcie společnosti příliš draze. První dieselové automobily s ilegálním softwarem byly ve Spojených státech v provozu již od června 2008, argumentuje podle Frankfurter Allgemeine Zeitung právní zástupce Deky Andreas Tilp.

Veřejnost se však o manipulacích dozvěděla teprve v září 2015, kdy vypukla emisní aféra. Hodnota akcií Volkswagenu prudce klesla.  Za dva dny, kdy se manipulace provalily a automobilka o problémech informovala akcionáře, hodnota akcií klesla ze 160 na 100 eur.

Volkswagen tvrdí, že o podvádění nevěděl

Volkswagen však se brání, že dříve investory informovat nemohl, protože o manipulacích údajně nevěděl. Podle verze koncernu za ně byli zodpovědní níže postavení manažeři a inženýři.

Vyšetřování emisní aféry se však již dotklo i poměrně vysoce postavených manažerů. Dosavadní šéf automobilky Audi, jež je součástí koncernu Volkswagen, je v Německu vyšetřován ve vazbě. [celá zpráva]

V USA pak odsoudili na sedm let Olivera Schmidta, jenž vedl tamní oddělení koncernu pro otázky životního prostředí a emisní certifikáty. [celá zpráva]

Podle německého deníku Bild však tehdejšího šéfa Volkswagenu Martina Winterkorna zaměstnanci již v červenci 2015 informovali, že vyvinuli software umožňující obcházet měření emisí. Podle Bildu Winterkorn navíc vyslovil souhlas s tím, aby zaměstnanci Volkswagenu při jednáních s americkými úřady poskytovali neúplné informace. [celá zpráva] Winterkorn je vyšetřován jak v USA, tak v Německu.

Společnost Safe Diesel minulý pátek podala k Městskému soudu v Praze 8 hromadnou žalobu na koncern Volkswagen za 1050 majitelů vozů, které byly vybavené softwarem zkreslujícím výsledky emisních testů. Už dříve v souvislosti s aférou podalo žalobu 1375 českých majitelů. [celá zpráva]

yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků