Hlavní obsah
Boeing 737 MAX Foto: Matt Mcknight, Reuters

Aerolinky se snaží na výcviku pilotů co nejvíc šetřit, tvrdí experti

Velké aerolinky a výrobci letadel investují do bezpečnostního výcviku pilotů „absolutní minimum“, aby ušetřili náklady. Školení často probíhá na dálku přes počítač, místo na drahých simulátorech, upozornil server BBC. Problém dává do souvislosti s nehodami a uzemněním strojů Boeing 737-MAX.

Boeing 737 MAX Foto: Matt Mcknight, Reuters
Aerolinky se snaží na výcviku pilotů co nejvíc šetřit, tvrdí experti

„Akcionáři na aerolinky tlačí ohledně úspor nákladů. Výdaje na výcvik kapitánů a prvních důstojníků nejsou vždy vítané,“ řekl BBC Dai Whittingham, šéf Britského výboru pro bezpečnost leteckého provozu (UKFSC). Tato organizace sdružuje množství aerolinek nejen z Británie, ale i Asie či Blízkého východu. Podle Whittinghama vládne snaha na výcviku šetřit napříč leteckým průmyslem.

Výcvik pilotů je centrem pozornosti po zřícení letounu Boeing 737-MAX v Etiopii. Podezření jako i u předchozí nehody stejného modelu padá na nový software. Podle některých zdrojů trval příslušný výcvik hodinu a byl on-line.

V předchozím případě piloti před pádem boeingu indonéských aerolinek hledali v příručce, co mají dělat.

Kritikou nešetří ani bývalá americká pilotka Karlene Petittová, která také cvičila zaměstnance velkých amerických leteckých společností. „Po pilotech se často chce, aby se o leteckých systémech učili sami doma,“ tvrdí. „Je učení z flešky stejné jako ve třídě s instruktorem? Může elektronický test správně vyhodnotit znalosti?“ ptá se řečnicky.

Simulátory jsou drahé

Další pilot, který pracoval pro Boeing a prošel i tréninkem pro nový 737 MAX, tvrdí, že trénink na simulátoru nebyl nezbytným požadavkem od výrobce, což je pro aerolinky vítaná levnější alternativa.

„Náklady na program pro iPad ve srovnání s náklady na přepravu pilotů do výcvikového střediska a jejich zmeškané pracovní směny znamenají úsporu milionů dolarů,“ řekl bývalý pilot BBC.

Server požádal o vyjádření tři velké britské aerolinky, ty ale uvedly, že o bezpečnostních otázkách nechtějí diskutovat.

V případě poslední nehody letu ET302 Ethiopian Airlines tvrdily, že jejich piloti prošli tréninkem na simulátoru 737-MAX. I americký výrobce letadel Boeing ujišťuje, že bezpečnost je „nejvyšší priorita”, uzavřel server.

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Reklama

Výběr článků