Sazba se bude lišit podle toho, zda kamión jede ve dne nebo v noci, podle počtu náprav a plnění emisních limitů. V praxi tak řidiči nákladních aut za jízdu po dálnici zaplatí od 1,30 do 5,40 koruny za kilometr.

Sazba bude platit jeden rok a poté vláda fungování projektu znovu vyhodnotí. Ministerstvo dopravy počítá s celkovým příjmem 2,8 miliardy korun z výběru mýta.

Vláda se zabývala tím, zda stanovená sazba nepostihne malé dopravce. Ti však podle něj ve většině případů provozují nákladní vozidla do 12 tun, a proto se jich týká zpoplatnění prostřednictvím dálničních známek, nikoli prostřednictvím mýtného.

Obavy z objíždění zpoplatněných úseků

Návrh předchozího ministra dopravy Milana Šimonovského počítal se sedmi tarify, což kritizovali zejména dopravci jako příliš složité a zatěžující řešení. Jednu sazbu podle sdružení Česmad Bohemia podporují i kvůli větší transparentnosti při kalkulaci cen pro objednatele přepravy.

Ministr dopravy Aleš Řebíček již dříve uvedl, že návrh je kompromisem mezi požadavky dopravců na co největší jednoduchost a průhlednost systému a obavami z objíždění zpoplatněných úseků. Pokud se v budoucnu ukáže, že řidiči zpoplatněné úseky objíždějí, je ministerstvo dopravy připraveno rozšířit škálu sazeb.

Komplikovaný start

Zavádění systému elektronického mýta v Česku provázejí od počátku problémy. Neúspěšní účastníci výběrového řízení podali několik stížností k českým soudům i k Evropské komisi. Naposledy pozdrželo výstavbu mýtných bran předběžné opatření brněnského krajského soudu. [celá zpráva]

Ministerstvo dopravy (MD) očekává, že Kapsch dostojí svým závazkům a zprovozní mýto od 1. ledna 2007. Pokud se tak nestane, má MD plán na prodloužení platnosti dálničních známek pro kamióny i na příští rok.