Hlavní obsah

Pomoc Českým aeroliniím i bez souhlasu Bruselu

Právo, Jiří Novotný

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

České aerolinie (ČSA) od státu nezbytně potřebují výraznou finanční injekci, aby se vylepšila jejich neutěšená ekonomická situace. Variant je několik, a zvažují se i takové, které by státní pomoc umožnily bez nutnosti žádat o souhlas Evropskou komisi. Právu to v pondělí potvrdila tisková mluvčí ČSA Daniela Hupáková.

Článek

"Mezi tyto možnosti patří rozšíření naší dálkové flotily. O tom, jaká bude její budoucnost, se ale rozhodne až koncem letošního roku," informovala Hupáková.

Podle Hospodářských novin by stát mohl bez konzultací s Bruselem vložit do Českých aerolinií peníze i v případě, kdyby vytvořily společný podnik s největším tuzemským charterovým dopravcem Travel Service. Jak ovšem Hupáková uvedla, vedení obou společností jsou sice v kontaktu, k žádnému posunu v otázce případné fúze ale zatím nedošlo.

Odstartoval tříletý stabilizační program

Odstupující šéf resortu dopravy Aleš Řebíček se už dříve shodl s odstupujícím ministrem financí Vlastimilem Tlustým, že finanční injekce ve výši až dvou miliard korun je pro ČSA nezbytná. "Je přitom třeba najít takový způsob, aby z hlediska hospodářské soutěže nedošlo k nepovolené podpoře a zvýhodnění ČSA vůči konkurentům," připomněl Řebíček.

Za letošních prvních šest měsíců vykázaly ČSA ztrátu 773 miliónů korun, ještě o 240 miliónů vyšší než ve stejném loňském období. Prezident ČSA Radomír Lašák proto žádá o zmíněnou státní podporu. Současně ČSA vyhlásily tříletý stabilizační program, jehož cílem je vrátit tohoto leteckého dopravce v roce 2008 do ziskového hospodaření.

"Děláme vše pro to, abychom ušetřili na straně nákladů a současně zvedali výnosy. Ty za letošní první pololetí dosáhly 10,9 miliardy korun, což je meziroční vzestup o 8,9 procenta. Celkové náklady ČSA ale za stejné období stouply o 11,3 procenta na 11,5 miliardy korun. Musíme tedy dosáhnout, aby se nůžky mezi náklady a výnosy přestaly rozevírat," zdůrazňuje Lašák.

Už léta se také uvažuje o možném prodeji ČSA silnému strategickému investorovi, který by nejen vyspravil hospodaření aerolinek, ale přispěl i ke snížení deficitu státního rozpočtu. Podle ministerstva dopravy ovšem k tomu není vhodný čas. "ČSA se nejdříve musejí restrukturalizovat a vymanit ze ztráty," konstatoval Řebíček.

Posílí spoje na východ

České aerolinie posílí od zimního letového řádu, který bude platit od letošního 29. října do 24. března příštího roku, především spoje do východní Evropy. Častějšími cíli na mapě národního dopravce v porovnání se zimním letovým řádem 2005/2006 budou například Moskva, Jekatěrinburg, Oděsa, Tallinn, Vilnius, Sofia, Sarajevo, Lublaň, Záhřeb či Bukurešť.

ČSA od zimního letového řádu naopak přeruší lety do Lucemburku a od 8. ledna také do Edinburghu a Corku, sdělila mluvčí ČSA.

Rušením některých méně efektivních linek ČSA podle ní získají volnou letovou kapacitu, kterou využijí na posílení letů do míst, kde zaznamenaly zvýšenou poptávku. Kromě východní Evropy tak přibudou i lety do Atén, Stockholmu, Istanbulu a do Boloně.

"Nárůst frekvencí mohou cestující čekat také na linkách do Osla, Hamburku, Mnichova nebo do Milána. Do Madridu, Helsinek nebo do Londýna na letiště Heathrow nasadí ČSA nové letouny Airbus 320 s větší sedačkovou kapacitou," uvedla Hupáková.

České aerolinie loni přepravily přes pět miliónů cestujících. Ve flotile mají padesát letadel, jež létají do 120 destinací ve 45 zemích a z hlediska letů bez zpoždění patří k nejlepším v Evropě. Podle údajů Asociace evropských aerolinií (AEA) už ČSA v tomto ukazateli předstihly i takové giganty, jako jsou British Airways či Lufthansa.

Zatímco letošní průměr 26 dopravců, sdružených v AEA, je 78,2 procenta letů na čas, u ČSA bylo za leden až srpen bez zpoždění dokonce 86 procent letů.

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám