"Očekáváme, že letos domácnosti v posledních třech měsících roku, kdy se odehraje většina nákupů na Vánoce, utratí necelých 250 miliard korun. To představuje reálný nárůst o zhruba pět procent," řekl analytik společnosti Next Finance Vladimír Pikora.

"Průměrný spotřebitel je letos bohatší a za dárky utratí více než v minulosti. Očekáváme, že průměrná útrata pracujícího přesáhne 10 000 korun," uvedl Pikora.

Češi si dopřávají lepší potraviny

Také obchodníci se těší, že Češi díky rostoucím mzdám letos za dárky a potraviny na vánoční stůl utratí více peněz než loni. "Vánoce jsou tradičně nejsilnějším obdobím maloobchodníků v roce. Věříme proto, že i letos bude tato tradice pokračovat," řekl Libor Kytýr ze společnosti Ahold, která v Česku provozuje supermarkety Albert a hypermarkety Hypernova.

Podle něj si o vánočních svátcích hodně lidí dopřává lepší zboží, které je dražší. "Týká se to hlavně potravin, takže v nabídce bývají luxusní čokolády, exotické ovoce a zelenina, dárkové koše a kvalitní víno a alkohol," dodal.

Část vánočních nákupů Češi i letos pořídí na dluh. Společnosti financující nákupy na splátky již nyní začínají pociťovat blížící se Vánoce. Zájem o úvěr vždy kulminuje na přelomu listopadu a prosince.

Nápor v obchodech bude díky výprodejům i v lednu

Mezi prvními velkými obchodníky, kteří letos zahájili předvánoční prodej, je například společnost Tesco. "Naše obchody představily první část vánoční nabídky již tento týden. Zároveň jsme v těchto dnech začali zdobit naše obchody a počítáme s tím, že již příští týden ve středu ve všech obchodech Tesco zákazníky přivítá vánoční atmosféra," řekla mluvčí společnosti Tesco Jana Matoušková. Vánoční zboží začal v těchto dnech prodávat také hypermarket Kaufland.

Další nápor čeká tuzemské obchody hned po vánočních svátcích, kdy obchodníci každoročně pořádají výprodeje. "Vzhledem k tomu, že slevy budou často až 70 procent, budou se mít zákazníci na co těšit. Předvánoční marže nejsou totiž nízké," podotkl Pikora.