Zákaz bude trvat nejméně do 17. října, kdy se má soud spornou zakázkou zabývat. [celá zpráva] O předběžné opatření požádala konkurenční firma Autostrade, která loni neuspěla v tendru ministerstva dopravy na výstavbu systému.

Staněk upozornil na to, že prý existují vážné právní pochybnosti, zda daný soud byl toto předběžné opatření oprávněn vydat. Navíc smyslem předběžného opatření je zabránit tomu, aby jeho navrhovateli vznikala vážná újma, což podle něj nehrozilo. "Naopak je vážně ohrožen veřejný zájem," podotkl. Soud chce zákazem další výstavby zajistit, aby před jeho konečným rozhodnutím nepřibývaly další mýtné brány.

Opatření může poškodit ČR

"Předběžné opatření ohrožuje dokončení prací souvisejících s elektronickým mýtným včas," uvedl Staněk. To podle něj může způsobit velké materiální i ekologické škody České republice, včetně vážných komplikací se zpoplatněním dálnic a rychlostních komunikací, pokud se systém elektronického mýtného do 1. ledna 2007 nezprovozní.

Konsorcium vedené společností Kapsch včetně řady desítek subdodavatelů je stiženo mnohamiliónovými škodami narůstajícími každý den, poznamenal. Staněk připomněl, že žalobci navrhující vydání předběžného opatření postavili svůj návrh do značné míry na tvrzení, že Evropská komise prověřuje, zda ČR v rámci celého zadávacího řízení neporušovala směrnice EU pro zadávání veřejných zakázek.

Avšak od 12. října je známo, že Evropská komise takové porušení neshledala. Oficiální řízení proto s Českem zahajovat nebude. [celá zpráva]